Silver bugs, silverfish?

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Silver bugs, silverfish?

Innlegg Spireønske » 02 Sep 2012, 23:53

Hei :D

Jeg har to blomstrende Phalaenopsis som jeg kjøpte hos Floriss. De står på isolat i hvert sitt vindu på stua, jeg tør ikke å ha dem sammen med resten av samlingen. Grunnen er at når jeg vanner dem - så kravler det opp bittesmå kryp fra mediumet (typisk importmedium med mose blandet med bark). Krypene er mørk sølv og på størrelse med denne ---> - <-----

Sist jeg vannet kunne jeg se det ene krypet sette fart og fare over bladet som et olja lyn! Hva kan det være forno' i mediumet til orkideene mine? :? Det ser ikke ut til at plantene har tatt skade av det så langt, men noe må jo de dyrene leve av! Hva gjør jeg? Har tenkt å potte om og bytte til ny bark, men vil ikke at dyrene skal være igjen på planten når jeg overfører de i nytt medium.

På forhånd takk for svar!
Orkide er den vakreste ideen jeg har fått..
Spireønske

Re: Silver bugs, silverfish?

Innlegg kirsitn » 03 Sep 2012, 09:00

Kanskje spretthaler? De er i så fall ikke farlige for planten, men kan tyde på at barken er for fuktig/nedbrutt.
kirsitn

Innlegg Spireønske » 03 Sep 2012, 16:17

Takk for svar :)

Ja, kanskje det!

Har lest om spretthaler nå og det virker som de er å finne overalt i naturen, også materiale som nedbrytes (har jo noen strenger mose i barken). Jeg har vannet igjen i dag og kunne ikke se et eneste dyr, mens før har jeg sett i underkant av ti stykk som løper rundt i "panikk" på overflaten. Tror du det er tilstrekkelig å potte om med ny bark, eller må jeg behandle selve planten med noe før jeg setter den i ny bark? Jeg har hørt at man kan bruke en slags olje?
Spireønske

Innlegg kirsitn » 03 Sep 2012, 16:31

Hvis det er spretthaler, så trenger du ikke gjøre noe for å bli kvitt dem. De skader ikke planten og vil antagelig dø ut av seg selv hvis planten får ny bark som er mindre nedbrutt enn den gamle.
kirsitn

Innlegg Mallasen » 06 Sep 2012, 08:50

Spretthaler gjør vel egentlig bare godt :)
eneste som mange reagere på er at det er jo ikke så veldig kjekt og ha masse småkryp hoppende rundt.
men disse er helt topp og ha i blomsterjorden, toppers nedbrytere :)
Mallasen

Innlegg cattleya » 06 Sep 2012, 08:54

Hei!
Vi ønsker ikke nedbrytere i vårt vekstmedium for våre orkideer! :wink:
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Innlegg Mallasen » 06 Sep 2012, 08:58

kan jeg spørre om hvorfor? hehe
Mallasen

Innlegg cattleya » 06 Sep 2012, 12:55

Orkideer er epifytter. Røttene befinner seg ikke i jord, men er festet til barken på trær. I kultur bruker vi ofte plastpotter fylt med barkbiter av f. eks furu, pinjetrær, m.m. Så lenge barken er fersk trivs plantene godt. Når barken begynner å brytes ned (mye jordlignende grums i potta) oppstår alltid problemer med rotdød, soppsydommer, etc. Derfor må pottene rengjøres og nytt vekstmedium (barkbiter) skiftes etter 1 til 2 år.
Det finnes også syntetiske vekstmedier som ikke brytes ned!
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Innlegg Spireønske » 07 Sep 2012, 21:38

Takk for innspill :D

Jeg har ikke sett dem siden forrige vanning. Siste vanning kunne jeg ikke se en eneste. Tror likevel jeg må bytte bark for å være sikker på at det er rent og pent for plantene. De har sikkert ikke dødd av seg selv? Må jeg koke plastpottene? Tenker det er egg som man ikke kan se osv. Hva gjør jeg med selve planten for å desinfisere den?

Det er litt grønske på innsiden av den ene potten og det ser litt utrivelig ut. Det jeg ser av røtter er grønt og friskt heldigvis, men best å forebygge råte fremfor å behandle den.
Spireønske

Innlegg orkidenybegynner » 06 Feb 2013, 10:12

cattleya skrev:Orkideer er epifytter. Røttene befinner seg ikke i jord, men er festet til barken på trær. I kultur bruker vi ofte plastpotter fylt med barkbiter av f. eks furu, pinjetrær, m.m. Så lenge barken er fersk trivs plantene godt. Når barken begynner å brytes ned (mye jordlignende grums i potta) oppstår alltid problemer med rotdød, soppsydommer, etc. Derfor må pottene rengjøres og nytt vekstmedium (barkbiter) skiftes etter 1 til 2 år.
Det finnes også syntetiske vekstmedier som ikke brytes ned!

wow, det er interessant! takk for det. som mitt navn sier allerede - jeg er nybegynnere og vet nesten ingenting om orkideer. men denne siden her hjelper meg :)
orkidenybegynner

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester