Hvor vanskelig er det aa importere orkideer til norge?

Her kan du få informasjon om NOFs orkideimporter samt stille spørsmål om importer.
Husk at du må være medlem av NOF for å delta på orkideimporter.

Hvor vanskelig er det aa importere orkideer til norge?

Innlegg Sarah Hamnvik » 15 Mai 2017, 14:03

Hei,
Jeg har jobbet med og studert orkideer og hagebruk i England de siste syv aarene og ser naa paa aa flytte hjem til Norge igjen. En stor del av den beslutningen er mulighetene for aa lage en stor privat samling med orkideer, med saerlig fokus paa arter og pleurothallids. Hva slags erfaring har dere med import av planter? Er det et stort utvalg tilgjengelig ved deres felles import og om man skulle importert alene, hvor mye ekstra koster det? Er det mange orkidee gartnerier som er villige til aa skaffe baade CITES I og II og sende planter inn i norge? Hvor vanskelig og dyrt er det aa sette opp oppvarmede drivhus, eller dyrker dere mest inne eller i terrarier?
Det hadde vaert veldig koselig aa moete flere norske orkide entusiaster om jeg flytter tilbake! :)
Sarah Hamnvik

Re: Hvor vanskelig er det aa importere orkideer til norge?

Innlegg kirsitn » 23 Mai 2017, 15:19

Det er ikke nødvendigvis så veldig vanskelig å importere orkideer, men CITES + phytosertifikat er ofte dyrt (varierer fra land til land, men det er ofte snakk om flere hundre euro), og i tillegg må du betale moms, fortollingsgebyr og frakt og sørge for å registrere de riktig papirene hos Mattilsynet for å få pakken gjennom tollen. Det kan dermed fort bli veldig høy pris per plante hvis du kun skal kjøpe et fåtall planter fra en produsent.

Medlemsimportene er lagt opp slik at disse utgiftene blir fordelt på flere, og dermed blir det ikke urimelig dyrt å kjøpe noen få planter for hver enkelt. Importene har vanligvis en rikholdig liste å velge fra (typisk 500-1000 ulike arter/sorter avhengig av hva gartneriet kan tilby), men hvis du har veldig spesielle ønsker er det selvfølgelig ikke sikkert at du vil finne så mange arter innenfor akkurat din gruppe på alle importene.

Det er ikke så mye aktivitet på forumet lenger, men meld deg gjerne inn i Facebook-gruppa til foreninga, der er det større sjanse for å få se bilder av plantene til medlemmene: https://www.facebook.com/groups/976210562434770/
kirsitn

Re: Hvor vanskelig er det aa importere orkideer til norge?

Innlegg Sarah Hamnvik » 26 Jul 2017, 14:50

Tusen takk for svar, det skal jeg gjoere! Naa er jeg tilbake i Norge en stund, foer jeg skal til Ecuador for aa jobbe med Ecuagenera orkide gartneri i tre maaneder. Gleder meg veldig!
Sarah Hamnvik

Gå til Importer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest