CITES I & II planter

Her kan du få informasjon om NOFs orkideimporter samt stille spørsmål om importer.
Husk at du må være medlem av NOF for å delta på orkideimporter.

CITES I & II planter

Innlegg tiagra » 11 Des 2016, 02:38

Det har tidligere vært en oppfatning av at CITES I listede orkideer som var fremkultivert kunstig fra noen utvalgte land blant annet Tyskland skulle behandles som CITES II listede orkideer og således ikke behøve import/eksport papirer til Norge men bare sunnhetssertifikat. Den 02.10.2015 fikk jeg informasjon fra Miljødirektoratet at det var slik det var. Men ved en import nå i nov 2016 fra Schwerter i Tyskland fikk jeg en plante stoppet i Tollen (Paph. esquirolei alba "Jade" fordi den sto på CITES I listen, og dermed var underlagt eksport tillatelse i tillegg til sunnhetssertifikat fra Tyskland ifølge Tollen. Jeg tok kontakt med Schwerter som kunne opplyse at de mente at Tollen tok feil. De hadde fått forsikringer gjennom en annen person fra Norge som hadde undersøkt temaet og fått informasjon fra Miljødirektoratet at de kunne importere kun med sunnhetssertifikat så lenge de kom fra et av de utvalgte landene blant annet Tyskland. Så jeg ringte tilbake til Miljødirektoratet og fikk bekreftet at denne praksisen ikke gjaldt lenger for disse plantene og nå behøvde eksporttillatelse fra Tyskland. Schwerter har nå sluttet å selge denne arten til Norge ifølge deres nettsider. Jeg setter pris på tilbakemeldinger hvis noe av denne informasjonen er feil slik at jeg kan rette det opp. Miljødirektoratet sa at de skulle informere om den endrede praksisen uten å fortelle meg hvordan dette skulle foregå.
tiagra

Re: CITES I & II planter

Innlegg kirsitn » 12 Des 2016, 16:26

Jeg tror dessverre dette stemmer (selv om jeg gjerne skulle sett at tolkningen ble endret). Ved årets NOF-import fjernet vi alle liste I-planter fra plantelista fordi vi har hørt om andre som har fått stoppet slike planter i tollen i det siste. I Miljødirektoratets brosjyre står det heller ikke nevnt annet enn liste II mht. import uten CITES: http://www.miljodirektoratet.no/Documen ... /M4/M4.pdf , så det er nok slik det er ment å være selv om praksisen har vært en annen.
kirsitn

Gå til Importer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest