Syk brassia?

Forum for spørsmål om slekter og hybrider som ikke er de mest vanlige.

Syk brassia?

Innlegg esk » 30 Aug 2015, 12:55

Hei! Jeg har nettopp registrert meg som medlem av dette forumet, for å se om noen der ute kan bidra med kunnskaper i nødens stund! "Nøden" består i en pjusk brassia orkidé som jeg har hatt ca halvannet år nå, med blomstring to ganger etter at jeg kjøpte den. Litt sjelden denne her forstår jeg - har ikke særlig erfaringer med orkidéer fra før, så jeg har kanskje kastet meg ut på litt dypt vann? I alle fall: Den har ganske nylig (et par uker siden?) kommet med blomster igjen, men ser allikevel ikke helt pigg ut. Med unntak av de to ferskeste er alle bulbene skrukkete og litt brune på farge. Flere av bladene har gule partier eller litt gulaktig grønnfarge, samt små brune flekker og bladspisser. Og et par blomster har allerede begynt å visne allerede! Hva gjør jeg for å hjelpe den? Den er aldeles nydelig i blomst, så det ville være synd å miste den. Kan det være et alternativ å dele den eller potte om? På forhånd takk for svar!
esk

Re: Syk brassia?

Innlegg kirsitn » 30 Aug 2015, 17:32

Vanskelig å si noe særlig uten å se bilder, men det er alltid lurt å sjekke hvordan røttene har det. Hvis de ser fine ut, så er neste punkt å sjekke at det ikke er skadedyr på planten. De liker ofte å være på baksiden av bladene eller gjemme seg nederst mot bulbene.
kirsitn

Innlegg AnneLise » 03 Sep 2015, 09:52

Velkommen som medlem i NOF.
Brassia er en fin plante som trives godt i vinduet. Det er viktig at du tar vare på plantelappen som følger med orkideen, den forteller en del mer om hvilken kultur (stell) planten skal ha for å trives. Dessverre er ikke orkideer vi kjøper på plante sentrene rundt i landet like flinke til å merke planten, så vi må gi råd ut fra plantefamilien generelt.
Som Kristin sier, er det viktig å sjekke røttene. Er det lite røtter- ser de friske ut? Dersom det er lite røtter, de er brunfargede og det er dårlig lukt av vekst mediummet, trenges de å pottes om. Jeg har god erfaring med å sette planten i en nyvasket potte og i en blanding av bark og spagnum-mose. Gamle bulber er ofte skrukkete og litt brune. Ser disse visne og inntørket ut, kan du fjerne disse ved ompotting.
Det er viktig og være nøye med vanningen når de nye skuddene vokser ut, ellers kan Brassia lett få" trekkspill blader, noe også Miltonia og Oncidium ofte får. Dette indikerer at planten ikke får den fuktigheten den må ha for å utvikle nye skudd. ( tips: fuktige lecakuler i bunn av planteskuleren)
Gule blader er et tegn på mistivsel. Planten skal ha jevn vanning om sommeren, men tørkes lett ut om vinteren.
Brune bladspisser kan være et tegn på for mye gjødsel. Brassia trenger lite gjødsel om vinteren- den skal gå i en slags hvile.
Små brune flekker kan som nevnt være små skadedyr. Jeg opplever også dette dersom planten ikke får god nok ventilasjon. Hva med en liten bordvifte ( ikke trekk)
Har noen andre erfaringer?
AnneLise
Site Admin

Innlegg esk » 07 Sep 2015, 18:55

Takk for utfyllende svar! Denne gang legger jeg ved noen bilder. Ser ut for meg til at ompotting er på sin plass. Kan jeg gjøre det nå mens den blomster?
Tror ellers jeg har vannet litt for lite - kjenner igjen uttrykket trekkspillblad - treffende.... Ikke mange av dem, heldigvis. Jeg vanner ved å sette potta i vann noen minutter, og dusje bladene. Har gjort dette ca en gang i uka, men tydeligvis er dette litt lite ut fra det dere skriver. Orkidégjødsel en gang i mnd. på sommeren. Prøver nå å vanne et par ganger i uka, pluss sette den i vinduet - på denne tida regner jeg med den tåler sørvendt vindu. Selv om den står relativt lyst nå er det kanskje ikke tilstrekkelig.
Dyr har jeg ikke observert, men hvem vet, får ta en ny sjekk når jeg planter om ut fra tipsene.
Vedlegg
P9070222_2.jpg
Rotklumpen (nyvannet)
P9010216_2.jpg
Prikkene
P9010215_2.jpg
Gulbrun spiss
P9010214_2.jpg
Bulb
esk

Innlegg AnneLise » 09 Sep 2015, 07:21

Jeg tror jeg ville ha sløyfet dusjingen og heller sørget for å sette planten på våt oasis eller plassert den med fuktige leca kuler i bunnen. Dersom du dusjer planten og ikke har tilstrekkelig ventilasjon, kan du få "sopp" dvs. prikkete blader. Dersom du allikevel velger å dusje planten er det viktig å gjøre dette morgen/formiddag, slik at bladene er tørre før kvelden. Vi har som regel lavere temperatur om kvelden og fuktighet og lav temp fører ofte til sopp dannelse.
Du spør videre om ompotting: Ved å potte om planten, "forstyrrer" du den. Jeg ville ventet til orkideen var avblomstret, slik at den ikke ble forstyrret under blomstringen. Bildet viser at den nok trenger skifte av vekstmedium :D .
Lykke til!
AnneLise
Site Admin

Innlegg esk » 10 Sep 2015, 23:15

Mange takk for alle tips og råd - jeg følger dem og ser hvordan ting utvikler seg.
esk

Innlegg esk » 19 Feb 2016, 21:31

Det har gått en tid, denne skrantende brassiaen min har blomstret fra seg, og er nå pottet om. Jeg fjernet alle stygge blader og det meste av brunaktige bulber. Planten ble betydelig mindre i omfang, noe som også var litt av hensikten. Nå kommer det nye skudd, så det ser ut til å gå bra - det virker på alle vis som at den har fått litt ny giv. Men: Etter kun et par uker begynte de brune prikkene å dukke opp igjen. Jeg har sluttet å dusje den etter råd i denne spalten, og jeg kan ikke se at det er noe insekt på bladene, kun misfargingen. Sopp av noe slag? Uansett hva det er: hvordan få bukt med det? Eller kanskje er det ikke så farlig, med mindre den kan smitte andre planter? Den har jo uansett blomstret i flere omganger.
esk

Innlegg AnneLise » 24 Feb 2016, 09:20

Hei igjen.
Jeg kontakter en profesjonell orkide gartner for vurdering av problemet. Vent på svar!
Hilsen Anne Lise
AnneLise
Site Admin

Innlegg Lilo123 » 26 Sep 2016, 18:41

Hei,
Min første post men også nysgjerrig på hva som feilet arten din. Har nettopp gått til innkjøp av samme type.
Det var ikke et virusangrep var det?
Lilo123

Innlegg AnneLise » 09 Okt 2016, 18:39

Det var sannsynligvis et angrep av sopp. Hadde det vært et angrep av virus, hadde jeg nok bare kastet planten av frykt for at viruset skulle infisere de andre plantene. En ser ofte slike mørke prikker på bladene , når fuktigheten har vært for høy rundt planten, uten at det har vært tilstrekkelig ventilasjon. Dette var altså et angrep av sopp og jeg gjorde slik: Kjøpte ATAMON ( gammelt flytende soppdrepermiddel som en bruker ved sylting) på PRIX. Blandet dette oppi en liten sprøtekanne med vann og dusjet jevnlig. Helst om formiddagen, slik at planten rekker å tørke helt opp før kvelden. Ikke stell planten i direkte sol. De mørkr prikkene forsvant ikke på de gamle bladene, men den nye veksten var helt fin. Lykke til!
AnneLise
Site Admin

Gå til Andre slekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest