Paphiopedilum kjøp

Forum for arter og hybrider innenfor slektene.

Paphiopedilum kjøp

Innlegg Dimmalimm » 28 Jan 2009, 10:01

Hei!
Etter at jeg kjøpte min første Paph for ett år siden, og den kommer nå med blomst igjen, så har jeg begynt å like disse orkideene veldig godt. :D
Så nå har jeg akkurat kjøpt meg en til. Det som er ganske synd, er at det er forholdsvis sjeldent jeg ser de i blomterbutikkene. En gang for ca 1 år siden solgte de Paph`er med flekkete blader og nesten svart-lilla blomst på Byporten i Oslo. Jeg angrer så sinnsykt på at jeg ikke kjøpt en sånn da, for jeg har ikke sett liknende seinere.
Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få meg noen flere fargerike Paph`er, (uten å måtte bestille dyre planter fra utlandet), går det ann å mase litt i de vanlige blomterbutikkene (jeg har ikke prøvd det enda altså). Man må kanskje mase litt får å få med hybrid-navnet også?

Vennlig hilsen Anna
Dimmalimm

Re: Paphiopedilum kjøp

Innlegg Inger Karin » 28 Jan 2009, 11:28

Plantasjen på Skullerud har faktisk hatt noen Paphiopedilum iblant. Orkidespesialisten har jo hatt endel, men han har dessverre trappet ned virksomheten pga. annen jobb. Jeg vet ikke om/når han åpner butikken igjen...
Brukerens avatar
Inger Karin

Innlegg SivAnett » 10 Feb 2009, 15:16

Vi har den mørke lilla Paphiopedilumen inne i butikken (Kvitsymra i Valdres)
SivAnett

Innlegg kirsitn » 10 Feb 2009, 18:35

IKEA på Furuset hadde Paphiopedilum til 120 kr da jeg var innom der på fredag. Det var til og med to planter i hver potte, så hvis plantene ikke viser seg å være av elendig kvalitet, så var det et særdeles bra kjøp.
kirsitn

Innlegg Dimmalimm » 20 Feb 2009, 11:26

Jeg har fått økt samlingen min med en lekker gul/grønn Paph. hybrid og en skjønn lyserosa Paph. hybrid. Begge kjøpt i Skien; Floriaden, Herkules senteret og Floriss, Lietorvet. Begge har grønn flekkete blader. Paph`er er jammen morsomme planter!!
Dimmalimm

Gå til Pragmipedium og Paphiopedium

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest