Phrag caudatum giganteum uten røtter

Forum for arter og hybrider innenfor slektene.

Phrag caudatum giganteum uten røtter

Innlegg ellen » 22 Okt 2006, 18:37

Min Phrag er fra Peru-importen og jeg har ennå ikke klart å få igang rotveksten :? Hver gang det ser ut til at den skal sette nye skudd og/eller rotveksten er igang så på et eller annet tidspunkt så råtner det bort. "Forsket" litt på nettet i dag og fant ut at min Phrag sannsynligvis er av dem som skal ha det litt tørrere (enn hva....?)

Nå står den i spagnum i en tom brusflaske og der overlever den - men det skjer jo ikke noe da....... Er det noen om har noen gode forslag? Jeg er takknemlig for alle innspill!
Mvh
Ellen
ellen

Peruimport

Innlegg cattleya » 22 Okt 2006, 18:56

:? Jeg har en Oncidium lanceanum fra Peruimporten som heller ikke kan bestemme seg for om den skal starte veksten eller ikke.

Jeg tror at slike planter fra importer fra sørlige halvkule noen ganger ikke vil tilpasse seg raskt den nordlige halvkule der vekstsesongen er snudd på hodet (men ikke planten..... :wink: )

Man kan prøve å kjøle den ned på den tørre siden 2 måneder for så å sette den i varmen igjen.
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Kalk?

Innlegg cattleya » 22 Okt 2006, 22:19

:oops:
Glemte å si at enkelte arter Paph-er skal ha kalk i vekstmediet.
Om noen Phrag-er skal ha det vet jeg ikke, men det er ikke usannsynlig!
Undersøk!
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Innlegg Kjell.K » 28 Okt 2006, 10:20

Problemet kan være STIKK motsatt. Vannet ditt kan inneholde kalk. Her hos meg (Skien) Har vannet enpH på 8-8,5. Komunen påstår att de tisetter kalk men ettersom pH er så høy må noe "annet" også være tilsatt. Hvor mange timer lys har du? Les mer på lenken under.

http://www.orchidweb.com/phrgcare.htm
Kjell.K

Innlegg ellen » 28 Okt 2006, 20:28

Takk for svar :)

Det kan godt tenkes at vannet kan være årsaken, jeg skal ta en sjekk på det. Bor i Oslo og jeg har stort sett ikke hatt problemer med det før - men så har jeg heller ikke prøvd meg på Phrag før heller...... Etter å ha vært inne på lenken er jeg også rimelig sikker på at den trenger mere lys.
Prøver meg på 12 timer - da kan den stå sammen Cattleyane.

Har dere noe peil på Masdevallia strobelii? Samme problem med den :?
Mvh
Ellen
ellen

Vannet i Oslo

Innlegg cattleya » 28 Okt 2006, 21:11

:D Gjør bare oppmerksom på at offentlig vann i Oslo ikke gir problemer for andre med orkideer selv om PH-verdien i Oslo på drikkevannet ligger rundt 7.0.

Det kan være så mange årsaker, blant annet:
1. Importert plante fra sørligehalvkule med vekstsesong "snudd på hodet".
2. For lav PH i vekstmediet for en muligens kalkkrevende plante.
3. Lyset kan være årsak. For dårlig lys? Bruker du kun kunstlys? Ved dyrking i vinduskarmen på denne årstiden bør du absolutt bruke tilleggslys. Daglengder tror ikke jeg er problemet hvis planten ikke vil starte vekssesongen, men det er under forutsetning at av du bruker sånn 12-13 timer lys nå for tiden.

http://www.orchidspecies.com er et utmerket nettsted å få basiskunnskap om de fleste orkideer.
Les om din plante her:
http://www.orchidspecies.com/phragcaudatum.htm
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Innlegg Kjell.K » 29 Okt 2006, 13:28

Phragmipedium kommer fra land rundt ekvator. Her er sommer og vinter liten forskjell når det gjelde lys. Jeg ville prøvd med 14 timer som jeg tror er mest vanlig der. 12 timer er vel lite uansett art. Liten vits i å gi mindre lys her enn de er vant til hjemmefra.
Kjell.K

Innlegg Anita » 29 Okt 2006, 13:29

Jeg har også tro på at vekstsesongen kan være snudd på hodet.

Jeg best. en del planter fra Peru importen bl.a. en Dracula rezekiana (bilde av den i blomst på en annen tråd).
Denne har ikke villet sette røtter før nå i sommer som var. Jeg ga den best mulig stell fra jeg fikk den men ingenting skjedde. Nå i sommer som var beg. den plutselig å røre på seg. Røttene "poppet" frem og da hadde den stått i "en nærmere en og enhalv" sesong nesten uten røtter, bladene var små og stygge. Når den først beg. å sette røtter kom også nyskudd samt at den blomstret nå for litt siden.
Tror det er viktig å ha tålmod og likeså la den bare få ro der den står, det har i alle fall gitt resultater med denne. :)

Mvh. Anita.
Anita

Innlegg Kjell.K » 29 Okt 2006, 14:22

Det er liten forskjell på sommer og vinter rundt ekvator. Tropiske og subtropiske planter som dyrkes under kunstig lys vil en kunne regulere lys/varme så det ligner hjemmestedet. Ofte tar det tid før de setter røtter. Grunnen er att de blir sendt til feil tid. Planter bør sendes rett før vekstsesongen starter. Samme med f.eks Cypripedium som bør sendes rett etter blomstring. Det er da de starter å sette nye røtter.
Kjell.K

Innlegg ellen » 01 Nov 2006, 20:22

Takk for masse bra informasjon!

Skjønner at jeg må justere opp antall timer med tilleggslys - og så skal jeg sjekke ut dette med kalk.
Mvh
Ellen
ellen

Daglengder

Innlegg cattleya » 01 Nov 2006, 20:32

:D
Jeg er opptatt av daglengder for orkideer med bakgrunn i skogbruket og innføring av fremmede treslag til Norge.
En lenke til en web der forfatterne også er opptatt av det samme problemet for orkideer er: http://www.orchidculture.com/COD/daylength.html

Der vil du se at på 5 grader sørlig så er det 1. november 12.18 timer med sol.
På 5 grader nordlig så er daglengden 11.82 timer.
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Gå til Pragmipedium og Paphiopedium

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest