Paphiopedilum helt uten røtter.

Forum for arter og hybrider innenfor slektene.

Paphiopedilum helt uten røtter.

Innlegg oblivione » 21 Nov 2012, 21:20

Hei! Jeg er ny på forumet, men har vært innom et par ganger før for å høste litt kunnskap:)

Nå har det seg slik at jeg i dag kjøpte meg fire nye orkideer for 100 kroner, i en nedlagt blomster/antikk/brukt-butikk. Det var før en blomsterbutikk, men den gikk tydeligvis konkurs, noen har tatt over for å selge unna blomster og diverse annet. Plukket med meg blandt en Paphiopedilum, som sto i en potte full av vann(!). Han var ingen blomsterhandler, sa han, men han hadde da fått satt blomstene i vann... Bladene er veldig grønne og fine, men litt prikkete nederst(Mørke lilla). Jeg skjønte selv at jeg måtte få planten ut av barken, og få tørket den litt, men da jeg skulle det oppdaget jeg at røttene var råtne, og de falt av.

Planten ser nå slik ut:
Bilde
Og jeg er stygt redd for at det er over og ut for den:/

Men om det ikke er det, er det noen som har noe tips til hvordan jeg kan får røtter på den igjen? Vil den skal bli i samlingen og trives.
Jeg tror jeg fant noe om det her: http://www.ladyslipper.com/paphfaq.htm men jeg er ikke sikker på om jeg faktisk har basen av planten. Og om dette skulle være løsningen, hvor får jeg tak i mose midt i Oslo?

På forhånd en stoor takk for hjelpen!
oblivione

Re: Paphiopedilum helt uten røtter.

Innlegg kirsitn » 21 Nov 2012, 22:55

Hvis det ikke er frosset til i marka, så kan du finne torvmose f.eks. ved det vannet som ligger langs turstien rett bak Sognsvann (Svartkulp?).

For øvrig ser det ut som du har basen av planten (dvs. der hvor røttene begynner å vokse), men hvorvidt planten dermed lar seg redde er et mer åpent spørsmål. Men det er nok verdt et forsøk i alle fall. :)
kirsitn

Re: Paphiopedilum helt uten røtter.

Innlegg Olga » 27 Nov 2012, 16:05

Å sette den i torvmose er bra og enda bedre hvis potten og planten settes et sted med veldig høy luftfuktighet. hvis det er noe jeg vil få røtter på så setter jeg i min terrarie. Jeg hadde 12 høya stiklinger som fikk masse røtter etter bare 1 uke i torvmose i terrariet. Kanskje du har et lite akvarie eller stor glasskrukke hvor du kan sette hele potta i, men husk å lufte den daglig for å forhindre råte og få byttet lufta inne. Et stor plastikkpose knyttet på toppen kan være et alternativ. Du kan blåse den opp litt etter du har satt planta inn.
Olga

Gå til Pragmipedium og Paphiopedium

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest