Ung phalaenopsis

Forum for arter og hybrider innenfor slektene.

Ung phalaenopsis

Innlegg mocci » 05 Okt 2011, 21:21

Jeg har nylig fått i hus to Phalaenopsis som jeg fikk via fellesimporten til NOF. Det er første gang jeg importerer planter fra utlandet og er usikker på hvordan jeg skal behandle disse søte små? :) Plantene er 8 og 10 cm og står i moseblanding. Skal jeg potte dem om til store potter? Når skal jeg gå over til barkblanding som vekstmedium? Må jeg skaffe meg denne moseblandingen selv?

På forhånd tusen takk for hjelpen! :)
Brukerens avatar
mocci

Re: Ung phalaenopsis

Innlegg cattleya » 08 Okt 2011, 21:30

Hei!

Det er i handelen på gartnerier og i planteforretninger noe som kalles orkidejord. Dette er stort sett ubrukbart til epifytter. Blandingen er laget av en produsent som ikke har kunnskaper om orkideer (noe som handelsnavnet orkidejord også tilsier). Se på blandingen som blir brukt i pottene på butikkjøpte Phalaenopsis i Norge. Slik blanding består stort sett kun av barkbiter, men noen ganger har jeg også kjøpt planter med kun levende torvmose i potta.

Jeg har ofte med stor fordel lagt mine slappe og akkurat mottatte importerte Phalaenopsis i oppvaskkummen. Der har de ligget i 5-10 min i vanntemp på ca 20 grader. Plantene har så blitt satt i relativt små potter (diameter ca 10 cm) i en furubarkkompost. Tørr stueluft er alltid en påkjenning for nyimporterte planter. For å holde på luftfuktigheten rundt planten kan du ha hele potta i en klar plastikkpose Vanndråper må ikke bli liggende på bladene mer enn et døgn!
Temperatur: 18-22 grader.

Håper dette hjalp deg litt. Du kan også lese her: http://www.orkideer.no/kultur.html
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Innlegg mocci » 10 Okt 2011, 21:14

Mange takk for svar. Jeg har kjøpt jord fra den lokale orkideforeningen på mitt bosted, dette er en barkblanding men kanskje bedre enn den man får kjøpt på hagesentre. Jeg har dessverre ikke små klare potter, hvor kan jeg få tak i slike?
Brukerens avatar
mocci

Innlegg cattleya » 10 Okt 2011, 23:33

Klare plastpotter kan kjøpes av meg.
Send meg ditt navn og adresse!
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Innlegg mocci » 11 Okt 2011, 20:39

Tusen takk! :) Da sender jeg deg en PM :)
Brukerens avatar
mocci

Gå til Phalaenopsis og Doritis

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest