Ompotting og vanning

Forum for arter og hybrider innenfor slektene.

Ompotting og vanning

Innlegg camste » 07 Des 2010, 23:01

Hei allesammen!
Jeg har en phalaenopsis som jeg kjøpte for noen måneder siden (August-September). Den mistet alle blomstene sine en periode etter at jeg fikk den hjem, men etter at jeg flyttet den til et litt lysere sted fikk den massevis av blomster igjen. (Flere enn da jeg kjøpte den!) Det driver også og kommer ut nye blader hele tiden så den vokser fint. Den hadde bare to-tre blader da jeg kjøpte den, men nå har den seks (pluss to nye på vei). Spørsmålet mitt er da, bør jeg potte den om? Er det fare for at det blir trangt når den vokser så fort?

Luftrøttene er ganske inntørkede. Bør jeg klippe de vekk? Eller skal jeg dusje de med vann? Det er rimelig hardt vann der jeg bor, så hvordan vil den tåle å sprayes med det? (Vil ikke kalken blokkere?) Bør jeg bruke flaskevann? Og hvor ofte skal jeg vanne? Ser enkelte råd rundtomkring om at de ikke skal ha så mye vann, men jeg har vannet to gang i uken, og den har jo vokst..? Hvor lenge kan den klare seg uten vann? Nå begynner jo jula å nærme seg, og da blir det ferie utenbys i flere uker. Har dere noen råd for hvordan jeg skal holde den i live uten å få noen til å komme innom å vanne? (Eller er det kanskje nok at den kun vannes en gang i løpet av de tre ukene jeg er borte hvis jeg vanner like før jeg reiser og straks jeg kommer tilbake? Da er det nok lettere å kunne få noen til å komme innom.)

Så beklager om jeg nå overveldet dere helt med spørsmål, men jeg kan vel heller lite om plantestell :)

Hilsen fra Camilla, en nybegynner som vanligvis kun har gule/brune fingre :)
camste

Re: Ompotting og vanning

Innlegg kirsitn » 07 Des 2010, 23:43

Hvis du ikke har det veldig varmt innendørs, så bør det holde med vanning en gang i løpet av jula. De fleste orkideer tåler en tørkeperiode bedre enn overvanning. Hvor ofte orkideer skal vannes avhenger av hvor varmt de står. En grei regel for Phalaenopsis er at komposten/barken akkurat skal rekke å tørke ut før du vanner på nytt. Uansett høres det ut som du har funnet et vanningsregime som planten trives med, og da er det ingen grunn til å endre på det. Det eneste du bør være oppmerksom på er at vanninga bør reduseres litt hvis du har det kjølig inne på vinteren. Jeg pleier å vanne ca dobbelt så ofte om sommeren som om vinteren.
kirsitn

Gå til Phalaenopsis og Doritis

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest