døende phal

Forum for arter og hybrider innenfor slektene.

døende phal

Innlegg camilla » 17 Jan 2010, 15:48

en av mine phalaenopsiser ser ut til å være syk.
den var godt i gang med danningen av en ny stengel i tillegg til at den som var der fra før hadde vokst noen cm.

plutselig ble bladene slappe og "læraktige", stenglene sluttet og vokse og ble hvitaktige, og nå ser jeg at også røttene er tørket inn.

noen som vet hva dette kan være? og evt hvordan jeg kan redde den?
kan ikke se noen skadedyr på den.

takknemlig for svar:)
camilla

Re: døende phal

Innlegg kirsitn » 17 Jan 2010, 18:14

Hva slags stell har den fått? Vann/gjødsel, lys, temperatur, voksemedium?
kirsitn

Innlegg camilla » 17 Jan 2010, 22:21

jeg vanner mine phal en gang i uka, skyller dem under springen og lar vannet renne av før jeg setter dem tilbake i potteskjuleren. jeg gjødsler kanskje en gang i måneden med plantenæring (samme som jeg bruker på mine andre stueplanter) planten står på et bord i stua, har mange store vinduer rundt så det er den best opplyste plassen. den står sammen med to andre phal. og de ser ut til å trives.
er ikke helt sikker på om jeg vet hva du mener med voksemedium. er helt fersk her i forumet! planten har stått i den samme barken og den samme potten siden jeg kjøpte den. siden den ikke har hatt så mange røtter har jeg ikke pottet den om. men burde kanskje gjøre det? så den får ny, frisk bark?

jeg tipper jeg har hatt planten et par år.
camilla

Innlegg kirsitn » 17 Jan 2010, 23:19

Utfra beskrivelsen høres det i alle fall ut som vanninga bør være grei. Hvis du bruker vanlig blomstergjødsel, så bør du tynne den mer ut enn det som står anbefalt på flaska, men det antar jeg at du har gjort siden de andre orkideene ikke har dødd av overgjødsling?
Et generelt råd når det gjelder orkideer og gjødsling er "lite og ofte" heller enn "mye og sjelden" siden voksemediet (i ditt tilfelle bark) ikke inneholder noe næring (i motsetning til vanlig blomsterjord som gjerne er tilsatt gjødsel).

Hvis planten har lite røtter, så bør du ta den ut av potta og sjekke hvordan det står til med barken. Når barken blir brutt ned (blir myk og finkornet), så kan røttene få for lite luft og begynne å råtne. I så fall bør planten få ny bark og settes inni en gjennomsiktig plastpose sånn at den ikke tørker ut mens den forhåpentligvis danner nye røtter.
kirsitn

Gå til Phalaenopsis og Doritis

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest