Phal min "svetter" på stammen

Forum for arter og hybrider innenfor slektene.

Phal min "svetter" på stammen

Innlegg snaufjell » 10 Nov 2008, 18:04

Hei.
Hva betyr det at det kommer "svettedråper" langs hele blomsterstammen? Jeg har dette på tre av mine planter. På den ene planten er det også kommet en stamme med 6 knopper som stoppet helt opp da den begynte å "svette" på den ytterste knoppen, virker som om den begynner å visne. Hva kan jeg gjøre for å redde planten?
mvh
Perk
snaufjell

Re: Phal min "svetter" på stammen

Innlegg kirsitn » 10 Nov 2008, 18:30

Høres ut som sukkervann. Noen planter skiller ut dette uansett hvordan de har det, mens andre skiller ut sukkervann fordi de mistrives eller er angrepet av skadedyr. Hvis planten din ikke har skadedyr, så kan det kanskje at vokseforholdene ikke er optimale f.eks. mht. vann, lys eller temperatur. Vanskelig å si noe sikkert uten å vite hvordan du steller den.
kirsitn

Innlegg snaufjell » 10 Nov 2008, 22:42

Hei kirsitn.
Takker for svaret. I mitt vindu som ligger N/Ø, altså sol fra morgen til middag.Tempen tror jeg er fra ca.10 grader nattestid og oppi mot kansje 20 dagtid.Når det er sol en god del mer.Jeg har også to andre planter i samme vindu som de forrand nevnte og de blomstrer fint. Vanningen skjer normalt en gang i uken,mens de får gjødsel ca. annen hver måned. Blomster Finn har jo uttalt at han vanner skikkelig et par ganger i uken. Jeg har prøvet dette noen ganger med dårlig resultat. Nå i kveld undesøkte jeg den planten med knopper, det var bedrøvelig, den ytterste knoppen hang rett ned.
mvh
Perk
snaufjell

Innlegg kirsitn » 11 Nov 2008, 01:46

10 grader er kanskje litt i laveste laget for Phalaenopsis, tror flesteparten av dem foretrekker at temperaturen holder seg over 15 grader, men jeg kan ikke garantere at det er det som er problemet. For lite vann har også gitt sukkerutskilling på noen av plantene mine, men som oftest er det jo tross alt bedre med for lite vann enn for mye vann.
kirsitn

Gå til Phalaenopsis og Doritis

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest