Mini Phal -mose som råtner røttene

Forum for arter og hybrider innenfor slektene.

Mini Phal -mose som råtner røttene

Innlegg Marcheline » 19 Jul 2008, 08:33

Jeg har kjøpt to mini Phal. på Plantasjen. Disse er det mose i, men jeg ser at røttene på toppen i den ene planten har begynt å råtne. Kan jeg plante om selv om den blomstrer?
Marcheline

Re: Mini Phal -mose som råtner røttene

Innlegg ingse » 19 Jul 2008, 19:22

Jeg potter alltid om phalaenopsisene jeg kjøper. Noen har veldig dårlige røtter selv om de blomstrer. Du kan risikere at blomstene visner da, kanskje du bare skal klippe bort blomsterstengelene så plantene kan konsentrere seg om å produsere nye røtter hvis det blir lite igjen. Jeg synes det er greit å sjekke hvordan røttene ser ut for de man kjøper på f.eks Plantasjen har jo ikke akkurat fått kjærlig pleie. Klipp bort alt som er råttent og hvis du som meg er litt for ivrig med vanning og dusjing så ta bort mosen. Har begynt å sile barken jeg kjøper for å unngå alt bøss som er i posen. Det blir litt luftigere da og det ser ut som om plantene trives .
ingse

Innlegg Marcheline » 19 Jul 2008, 22:42

Så du anbefaler at man fjerner jorden som er i Orkidejorden til Plantasjen? Eller bør jeg kanskje bruke noe helt annet?

Vet du forresten om mini Phal. bare er vanlige Phal. som vokser seg større med tiden?
Marcheline

Innlegg ingse » 19 Jul 2008, 23:39

Har du sett hvordan de vanner blomstene innendørs på Plantasjen? Bare sprøyter på og lar vannet stå uten å ta hensyn til om det er sukkulenter , kaktuser eller orkideer de vanner. Tror at orkideer som står i mose kun skulle holdes litt fuktige, og ikke bli søkkvåte. De har som sagt sikkert ikke fått riktig stell. Har ikke holdt på med orkideer så lenge men jeg hadde skiftet til orkidebark og vært forsiktig med vanning. Regner med at de får det bedre da og kanskje får du dem til å overleve. Har sett bilde av keikier som blomstrer så dine små blir nok store etter hvert.
ingse

Innlegg cattleya » 20 Jul 2008, 15:51

Min erfaring er at det er best å holde Phalaenopsis på den tørre siden. Selv har jeg i min "Phalaenopsishistorie" drept utallige planter ved å vanne for ofte (og for mye).
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Gå til Phalaenopsis og Doritis

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest