Hjelp med luftfuktighet

Forum for arter og hybrider innenfor slektene.

Hjelp med luftfuktighet

Innlegg MayA83 » 24 Jun 2008, 17:15

Ettersom jeg bor landets tørreste strøk, så trenger jeg hjelp med å få nok luftfuktighet til Phal'sene mine.
Det jeg gjorde for noen få dager siden var i legge leca-kuler i bunnen av potteskjulerene, og ha vann nedi potteskjulerene. Dvs at selve potten med kompost og røtter ikke er i kontakt med vann, men med fuktigheten som fordamper fra leca-kulene. Er dette en lur idè, eller bør jeg kutte ut leca m/vann i potteskjulerene?

På forehånd takk....

-MayA-
MayA83

Re: Hjelp med luftfuktighet

Innlegg Lene Th. » 26 Jun 2008, 09:11

Jeg har brukt endel sphagnum-mose på toppen i potten, dekker foskiktig over luftrøtter og danderer litt rundt/under blader for å øke luftfuktigheten rundt planten.
Ellers er det viktig at planten ikke står alene, men sammen med flere planter, noe som igjen øker luftkvaliteten/fuktgheten rundt plantene.
Jeg dusjer alle pottene om morgenen, bruker sprayflaske og sprayer over luftrøtter, samt det øverste laget av mediumet, men er nøye med ikke å treffe eventuelle blomster. Jeg treffer blader, men dette er ikke noe jeg går så inn for å unngå.
Deretter har jeg viften på noen timer, for å forsikre meg om luftsirkualsjon slik at det ikke blir liggende vann i kronen eller på blader. Sirkulasjonen hjelper også på luftkvaliteten.

Leca-kuler i vann kan fungere bra, så lenge komposten ikke er for tett men slepper ut fuktigheten, og røttene ikke står i vann.
Lene Th.

Re: Hjelp med luftfuktighet

Innlegg MayA83 » 30 Jun 2008, 18:40

Takk for svar :)
Har nå lagt mose på toppen av potten, og har bittelitt vann nedi den dekorative potten, men ikke i kontakt med røttene. Står på Leca-kuler, og vannet er ikke i nærheten av røttene. Noen av pottene har ikke vann i seg, så vi får se hva som er best....
MayA83

Gå til Phalaenopsis og Doritis

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest