Trenger hjelp med å få orkideen min til å blomstre

Forum for arter og hybrider innenfor slektene.

Trenger hjelp med å få orkideen min til å blomstre

Innlegg hjna » 21 Jun 2008, 23:14

Hei.

Har 4 phanalopis orkideer som kun har blader på seg. Bladene vokser, men det kommer ikke blomster. De står på et rom som er nordvest vendt, så de får sol fra kl 17-21. Vanner de hver 3 uke enten med at de står i vannbad eller lar mye vann renne gjennom potten. Gjødsler med orkidegjødsel hver 6 uke. Gjør jeg noe gale?
Sist endret av hjna den 14 Jul 2008, 01:24, endret 1 gang
hjna

Re: Trenger hjelp med å få orkideen min til å blomster

Innlegg Rein » 22 Jun 2008, 14:48

Hvis plantene vokser og ellers ser ut til å trives, så er det jo lite galt som gjøres :)
La planten få et par nye blader (siden sist blomstring) før nattetemperaturen senkes til 16-18 grader. Kaldere netter gir dannelse av blomsterstengler på Phalaenopsis.
- Rein
Rein

Innlegg hjna » 22 Jun 2008, 19:34

Hvor mye vann mener du at orkideen skal ha når den ikke blomstrer?
hjna

Innlegg Rein » 23 Jun 2008, 09:53

For meg så høres det å vanne hver 3. uke veldig lite ut. Men, hvis plantene ellers vokser bra, har saftspennte blader og friske røtter, så er det jo ikke noen poeng i å rette på noe som virker.
Måten du vanner på er ellers helt etter boka (og bruk helst vann med rommtemperatur).

Hvor ofte det trengs vanning avhenger av mange ting. Er planten montert, hengende i kurv eller tråd, eller er satt i helt åpen kompost (kun store biter kull/bark) så må det vannes ofte. Komposten må få tørke opp mellom vanningene (unntaket er greenmix eller andre steinull-lignende kunststoffer som ikke må tørke ut). Hyppig vanning av en plante som står i et medium som holder lenge på fuktighet (f.eks. nedbrutt kompost) er en sikker måte å drepe de røttene som står i komposten.

- Rein
Rein

Innlegg hjna » 24 Jun 2008, 19:18

Hva mener du med et medium som holder lenge på fuktighet? Planten står i barken som den kom i fra butikken. Er dette nedbrutt kompost?

Hvor ofte ville du vannet en ikke blomstrende orkide hvis du syntes vannbad hver 3 uke er lite?
hjna

Innlegg Rein » 24 Jun 2008, 20:25

Nedbrutt kompost er gammel kompost som er i ferd med å bli til jord. Og slik kompost holder for godt på fuktigheten, og slipper til for lite luft, og da råttner røttene.

Store biter bark og kull trekker lite vann, har liten overflate i forhold til volum, og holder følgelig kort tid på fuktigheten.
Fin kompost (små biter) får mye større overflate i forhold til volum, og holder følgeig lenger på fuktigheten.
Ingen av delene er feil, men dette er faktorer som er viktige med hensyn til hvor ofte plantene trenger vanning.
Jeg har tilfeldigvis en Phal hengende på en spiker med røttene i det fri, men den må da dusjes minst daglig.

Det går ikke å si hva som er riktig intervall, fordi det er så mange faktorer som spiller inn (kompost, luftsirkulasjon, luftfuktighet, temperatur, lysmengde, plantetype, osv). Står din plante i den komposten som disse normalt kommer i, så ville jeg heller kjenne om potta er lett eller tung, for å ha en indikasjon på om komposten er tørr eller ikke. Eller stikke en blomsterpinne-stump i komposten, og hvis denne er nærmere tørr når du trekker den opp, så kan du vanne.

Men, vokser plantene dine fint, og ser de friske ut, så er det som sagt liten vits i å endre på noe som virker.
Blomstringen på Phalaenopsis trigger du med temperatur (vel og merke etter en vekstperiode).

- Rein
Rein

Innlegg hjna » 25 Jun 2008, 02:12

Takker for veldig bra svar.

Kan du utdype dette - "Blomstringen på Phalaenopsis trigger du med temperatur"?
hjna

Innlegg Rein » 25 Jun 2008, 08:26

Jeg beskrev denne "triggingen" bedre i det første svaret jeg ga her :wink:
- Rein
Rein

Innlegg hjna » 12 Jul 2008, 15:57

Når man trigger blomstringen ved å sette orkiden 16-18 grader om natten. Hvordan må lysforholdene om dagen og natten være? :shock:
hjna

Innlegg Rein » 13 Jul 2008, 12:09

Hvis du i et drivhus med Phalaenopsis har en lekasje (f.eks. knust vindu) som fører til at et område med planter får lavere nattetemperatur, så vil plantene i dette området sette nye blomsterstengler. (gartneren ønsker selvfølgelig å vente til maksimal blomsting kan oppnåes, og lettest salgbare planer samlet kan frembringes. Antallet blomsterstengler vil f.eks. avhenge av hvor mye planten har vokst siden sist blomstring, og for tidlig initiering av blomstringen kan derfor være uønsket.)
Phalaenopsis er i svært liten grad avhengig av variasjon i noe annet enn temperatur for å blomstre. Det er ikke nødvendig med noen stressperiode (hvile/tørke-periode), eller andre vesentlige forandringer i lys eller vanningsforrhold i løpet av året.
I stuekultur hvor lysforhold blir dårlige om vinteren, og vekst da kan stangnere helt eller delvis, bør det reduseres på hyppigheten på vanning, men det er igjen bare fordi det da tar lenger tid før komposten tørker.

- Rein
Rein

Innlegg hjna » 13 Jul 2008, 15:45

Har hatt 2 stk Phalaenopsis stående ute i skyggen i 3 uker nå i sommer for å se om jeg kunne få igang blomstringen. Natte temperaturen har vært nede i 12-16 grader i perioden. Begge disse hadde fått flere nye blader og røtter før jeg satt de ut. Jeg har tatt de inn nå, men ingenting har skjedd ift utvikling av stengler/blomstring. Kan det forsatt skje eller har jeg gjort noe gale siden det ikke er tegn til at nye stengler kommer?

HJ
hjna

Innlegg Rein » 13 Jul 2008, 21:02

Du har ikke gjort noe galt før plantene er skadd, og det er de høyst sansynligvis ikke (selvom 12 grader for Phal høres for lavt ut for meg).
TTT (Ting tar tid) :mrgreen:
- Rein
Rein

Innlegg hjna » 14 Jul 2008, 01:20

Ca hvor lang tid vil det ta etter en periode med lav temperatur før det begynner å vokse ut stengel som det til slutt kommer blomster på?
hjna

Re: Trenger hjelp med å få orkideen min til å blomstre

Innlegg Rein » 14 Jul 2008, 11:11

Stenglene bryter seg frem mellom bladene, og vokser ut i samme retning som bladene peker fra stammen. Det kan se ut som en ny rot, men plassering(retning), form og farge er noe forskjellig fra en ny rot.
Det meste tar tid med orkideer. Jeg har en bildeserie som viser at det tok 3 måneder fra ca en halv cm lang stengel og frem til første blomst åpnet seg, og deretter nesten 5 måneder før den samme første blomst vissnet. Akkurat denne Phal'en bruker nok lenger tid på det meste enn de fleste, så ta det som en slags indikasjon på maks tid.
Hos meg får jeg ikke tempraturen ned under 18 grader før utpå høsten, avhengig av utetemperaturen, og det skjer jo stille og rolig over tid. Så hvor lang tid det tar før stengelen bryter frem, sett i forhold til når temperaturen ble tilstrekkelig kjølig, det kan jeg ikke tidfeste. Hos meg blomstrer med andre ord de få Phal'ene jeg har stort sett om vinteren og utover våren.

- Rein
Rein

Gå til Phalaenopsis og Doritis

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest