"Mounting" Phalanopis. (Bilder)

Forum for arter og hybrider innenfor slektene.

"Mounting" Phalanopis. (Bilder)

Innlegg Lene Th. » 01 Mai 2008, 22:38

Nå føler jeg meg passelig dum, men jeg vet faktisk ikke hva det heter på norsk, når man "planter" en orkideè på enten treverk som røtter, større biter bark ol, eller annet naturlig materiale... :oops:

Men det er iallefall det jeg har gjort. :)
Jeg fikk en phal gratis på et hagesenter da jeg kjøpte meg et mini drivhus til bruk innendørs/ute sommer. Den var en ganske så stakkarslig liten sak, og komposten den var pottet i var virkelig nedbrutt og våt...
Jeg trimmet røttene til bare det friske var igjen, og fant frem en mellomstor akvarie-rot jeg har hatt liggende. Roten er formet slik at den har en naturlig uthulning med åpning begge veier, nedi der plasserte jeg phal`en, tok røttene igjennom hullet og tvinnet dem forsiktig rundt roten.
Deretter tok jeg Sphagnum mose og noen mellomstore barbiter og danderte forsiktig innimellom og rundt røttene, slik at planten virket mer stabil. Tok deretter hamp-hyssing og surret det hele på plass, samtidig som jeg plasserte noen større barkbiter til beskyttelse over røttene der tråden krysset dem. Nå har jeg hengt den opp inne i drivhuset, og håper den vil trivest bedre nå fremover! Og spent er jeg også, på om dette vil fungere siden jeg aldri har gjort det på denne måten før *s* :lol:

Her er noen bilder.
Bilde
Bilde

Mini drivhuset med masse frø til sommer-plantene mine, og phalanopsisen oppe i venstre hjørne. Drivhuset er 125 cm høyt, 70 cm bredt og 50 cm dypt, og jeg bare elsker det! :D
Bilde
Lene Th.

Innlegg bendick2112 » 02 Mai 2008, 10:28

Hei, det kalles epifytter. Jeg har også montert en liten phal-på en trepinne, og bare bindt den sammen ved hjelp av en sånn plante-ståltråd. Den kommer med nye røtter og blader nå, jeg har hengt den øverst i et paludarium der det er nok lys, og det ser faktisk ut som den trives.
bendick2112

Innlegg Fredrik » 02 Mai 2008, 14:04

bendick2112 skrev:Hei, det kalles epifytter. Jeg har også montert en liten phal-på en trepinne, og bare bindt den sammen ved hjelp av en sånn plante-ståltråd. Den kommer med nye røtter og blader nå, jeg har hengt den øverst i et paludarium der det er nok lys, og det ser faktisk ut som den trives.

Nei Bendick. Det heter ikke epifytter når du monterer en chid på en pinne. Det mest dekkende ordet vi har er vel direkte oversatt "montere".
De fleste chids er epifytter, og mange andre arter som f.eks Platycerium-familien. Disse kan du også mounte. Ble du noe klokere?

Lene Th. Det ser bra ut :) Jeg har gode erfaringer med mounting av chids. Og det minidrivhuset er helt genialt :) Hold oss oppdatert :D
Fredrik

Innlegg Lene Th. » 03 Mai 2008, 01:36

Når man er så godt i gang... :lol:
Siden jeg hadde tre orikdeer som så litt skrale ut ( to fikk jeg gratis pga utseende, og ene var en overraskelse fra sambo som han glemte ute i bilen en kald vinternatt... ) så fant jeg ut at det var like greit å gi dem alle tre en ny sjangse på denne måten her.
Alle tre plantene har kommet seg fra utgangspunktet, og har fått nye røtter. To har også begynt å komme med nytt blad.

Den første ble montert i går, og disse to ble montert i dag.
De har hengt ute en stund i finværet i dag, i et tre som står lunt til, slik at det ikke ble for sterkt lys (ikke sol direkte på enda), og ikke ble vindfullt.

Ble godt fornøyd med utseende på denne siste! *s*
Bilde
Lene Th.

Innlegg Lene Th. » 22 Mai 2008, 12:42

Liten oppdatering.
De to phalene jeg monterte sammen på det store stykket drivved, trivdes ikke. Jeg forsøkte etter en kort stund å legge dem i plastposer med mose, ettersom alle røttene var borte, men det ser dårlig ut, dessverre... :?
Den første jeg monterte, har jeg flyttet over i det åpne akvariet der skillpadden min bor, og den stor-trivest! Bladet har nå vokst seg rimelig stort, og den produserer nye røtter overalt. :D
Den hadde en litt tøff periode, der to av bladene ble slappe og skrukkete, sannsynligvis fordi den fikk for lav luftfuktighet, men etter den fikk nytt hjem, har dette tatt seg opp igjen. De to skrukkede bladene har blitt litt bedre, men tror de vil falle av etterhvert. Men de restrerende bladene har virkelig slått til, og da spesielt de nyeste som vokser i rekordfart. Og det er morro å se på røttene som allerede har funnet seg til rette og hele tiden kommer med nye små skudd, både på tuppene og ut av de eksisterende. Det har også kommet flere nye skudd direkte fra planten, og spesielt det ene er virkelig kraftig og vokser godt. :D
Dusjer den to ganger om dagen, uten noe gjødning foreløpig. Det er ganske høy luftfuktighet her, og noe varme, samt godt indirekte lys fra vinduet rett i nærheten (stort sett hele stuen har mye lys, store vinduer sørger for det)
Så forhåpentligvis vil denne phalen etterhvert bli en stor og blomstervillig plante *s*

Glad for at det går så bra med denne, for mistet litt motet når de to andre sa takk for seg så fort... :oops:

Legger til et bilde, se forskjellen mellom de to nyeste bladene og de gamle! Og så morro med masse nye røtter *s*
Bilde
Lene Th.

Re: "Mounting" Phalanopis. (Bilder)

Innlegg siamesisk*orkide » 30 Jul 2008, 20:46

Hvordan har du fått til å legge inn bilder her? Jeg har nemlig noen bilder av min "siamesiske"orkidè, men får ikke til å dele bilder :( Kan du hjelpe? :wink:
siamesisk*orkide

Re: "Mounting" Phalanopis. (Bilder)

Innlegg cattleya » 30 Jul 2008, 23:04

Hei
Ingen kan legge ut bilder på NOFs sider (untatt styret).
Medlemmene må selv opprette sitt eget private nettsted der de legger sine bilder med lenke til bildene fra her i Fettbladet.
Det finns mange tilbydere av gratis nettsteder der du kan lagre dine bilder (også hos Microsoft).
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Gå til Phalaenopsis og Doritis

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest