Mosen i potta blomstrer

Forum for arter og hybrider innenfor slektene.

Mosen i potta blomstrer

Innlegg GretheJohanne » 09 Jun 2016, 16:35

Heisann :)

På to av mine phala-avleggere har mosen i potta begynt å blomstre, er helt grønn og brer seg utover. Hva burde jeg gjøre? Bytte til kun bark? Eller bytte til ny mose? Eller noe annet?

I en av de "voksne" phalaene jeg har fått har det også begynt å voksne noe grønt, men dette ligner ikke på mose-veksten i de andre. Ser litt mer gressaktig ut kanskje?

Alle blomstene ser forøvrig ut til å ha det bra. Bladene er friske og sterke og de gror nye røtter og skudd, men er redd for at røttene skal råtne i den blomstrende mosen..

Noen tips?

På forhånd tusen takk for svar!! :)
GretheJohanne

Re: Mosen i potta blomstrer

Innlegg AnneLise » 10 Jun 2016, 08:40

Hei igjen.
Det er helt vanlig at mose etter en stund dannes både i og oppå pottene etter en stund. Dette skyldes at vekst mediumet brytes ned og at miljøet i potta blir " surere" altså har en ph under 7.
Mitt tips er å sette orkideen i vann noen minutter, ta den ut av potta, fjerne brune visne og ødelagte røtter og vaske potta ren ( uten såpe). Sett planten tilbake i potta og fyll på nytt vekstmedium. Vann som vanlig.
Dette vil føre til økt trivsel og må gjøres med jevne mellomrom når du ser grønske og mose. Lykke til videre!
AnneLise
Site Admin

Innlegg GretheJohanne » 17 Jun 2016, 08:13

Tusen takk for svar! Da skal jeg prøve det :)
GretheJohanne

Innlegg AnneLise » 17 Jun 2016, 17:52

Hei igjen Grethe Johanne. Har du lyst til å bli med i ei gruppe for orkideinteresserte. Klikk her og trykk på bli medlem og jeg legger deg til https://www.facebook.com/groups/976210562434770/. Fine bilder og råd og vink og det er gratis!
AnneLise
Site Admin

Gå til Phalaenopsis og Doritis

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest