Phalaenopsis avblomstrer, what to do next?

Forum for arter og hybrider innenfor slektene.

Phalaenopsis avblomstrer, what to do next?

Innlegg bendick2112 » 30 Des 2012, 14:06

Heihei :) Har lest gjennom litt gamle tråder og div. og det ligger jo ganske mye her i fra før, men jeg spør alikevel! :)

Helt enkelt; når en phalaenopsis avblomstrer, trinn for trinn hva skal man gjøre etter for å få den til å leve og blomstre videre? :)

Takker for alle svar, mvh B!
bendick2112

Re: Phalaenopsis avblomstrer, what to do next?

Innlegg kirsitn » 31 Des 2012, 14:02

Phalaenopsis vannes ca 1 gang i uka i sommerhalvåret og ca hver andre uke i vinterhalvåret. Tilsett litt orkidegjødsel i vannet og la planten renne godt av etter vanning sånn at røttene ikke blir stående i vann. På vinteren kan det være lurt å gi den litt ekstra lys i form av lysrør, på sommeren kan den stå i et vestvendt eller østvendt vindu (eller litt innenfor et sørvendt vindu). Ellers er det ikke noe spesielt som trengs å gjøres med Phalaenopsis. Den avblomstrete stengelen vil etter hvert danne nye knopper, så den kan du bare la være i fred.
kirsitn

Innlegg bendick2112 » 02 Jan 2013, 14:47

Ok takker. Hva med å potte om, er ikke dette noe som bør gjøres? Jeg ønsker egentlig å montere den på kork med mose men vet ikke om jeg gjør dette med denne. Tenkte og at jeg skulle klippe av stengelen, men da lar jeg den bli!
bendick2112

Innlegg kirsitn » 02 Jan 2013, 15:17

Ikke nødvendig å potte den om med mindre barken er nedbrutt eller potta er helt full av røtter. I så fall bør du bare gå opp 0.5-1 cm i pottestørrelse. Vil ikke anbefale å montere den med mindre du har mulighet til å lage et automatisk vanningsanlegg (eller har lyst til å dusje den flere ganger om dagen).
kirsitn

Innlegg bendick2112 » 02 Jan 2013, 17:59

Har en del terrarier som dusjes en eller flere ganger om dagen så det var det jeg tenkte på. Takker for svar! :)
bendick2112

Gå til Phalaenopsis og Doritis

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest