Phal med rar blomsterstengel..

Forum for arter og hybrider innenfor slektene.

Phal med rar blomsterstengel..

Innlegg Spireønske » 07 Sep 2012, 22:25

Sikkert dumt spørsmål, men here it goes:

Jeg har en Phal med to stengler (i blomst). Jeg trodde at stenglene utelukkende skal komme på hver sin side av kronen, mellom to voksne blader, ett hakk lenger opp for hver stengel som kommer. Hos denne Phalen er det en det jeg påstår er normal plassering av stengel, samt en som er kommet rett opp fra kronen. Den rare som har kommet opp fra kronen har dessuten et blad der det burde vært øyne... Den andre stengelen er helt normal med gjevnt plasserte øyne. Hva forårsaker dette? Og hvordan skal jeg evt. beskjære den rare stengelen? Håpet på at det kunne være keiki dannelser, men har ingen antydning til røtter.

Noen som vet? :D
Orkide er den vakreste ideen jeg har fått..
Spireønske

Re: Phal med rar blomsterstengel..

Innlegg cattleya » 09 Sep 2012, 13:00

En Phalaenopsis har tre vekstpunkter ved hvert bladfeste. Vanligvis utvikler det ene vekstpunktet en blomsterstengel. De to andre er "reserven". Men den ene av disse tre vekspunktene kan også gi en ny plante. Altså en form for vegetativ formering.
Når du har fått en blomstersblomsterstengelen i toppen og denne er i ferd etter din beskrivelse å utvikle en ny plante, noe som kan skje og er uvanlig og ikke ønskelig. Du må nå ta tiden til hjelp; dvs minst et år. La den nye planten utvikle seg og få flere røtter og blader.
Planten din vil ikke utvikle flere balder som normalt i toppen.
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Gå til Phalaenopsis og Doritis

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest