udyr i potta

Forum for arter og hybrider innenfor slektene.

udyr i potta

Innlegg sunnivamp » 10 Jun 2012, 15:31

Har hatt min Phalaenopsis i ca én måned nå og i går da jeg skulle vanne den oppdaget jeg bittesmå mørke dyr som kravlet nede i bunnen av potta. Jeg fylte potta uten blomsten med kokende vann og tenkte de ville dø av dette, men da jeg sjekket i dag var det blitt mange fler av dem og i tillegg så jeg et lite oransje krypende dyr sammen med dem som lignet på en liten edderkopp. Hva er dette og hvordan får jeg dem bort? Lurer også på hvordan det er mulig at de kan ha kommet dit i og med at orkidéen står helt alene i vinduskarmen. Dette er et vindu som ikke kan åpnes og den eneste planten som er i samme rom er en Dracaena som står to meter unna! Vær så snill og hjelp meg, jeg er helt ny på orkidéer da dette er min andre orkidé. I tillegg var jeg så uheldig med min første som fikk skjoldlus, så håper virkelig jeg slipper å kaste denne og! :(
sunnivamp

Re: udyr i potta

Innlegg sunnivamp » 10 Jun 2012, 15:36

Når jeg ser nærmere på udyrene så er det akkurat som at de hopper litt rundt, men ikke lengre enn ca 1 cm!
sunnivamp

Re: udyr i potta

Innlegg Anne » 13 Jun 2012, 16:19

Hvis det stort sett bare er insekter i potten og barkmediet og ikke på selve planten tror jeg du har fått spretthaler
sammen med din Phalaenopsis med fra butikken eller de har kommet inn utenfra (-selv om du har fast vindu). De finnes stort sett over alt, og trives godt i en fuktig orkidepotte.
Ta orkideen ut av potten, og skyll røttene godt under rennende ca.20 gr. lunkent vann og la hele planten ligge under vann ca. 10min. Ikke blomsterstilkene, -bind en serviett eller fille rundt så insektene ikke går opp i blomstene, men bladene skal være under.
Ta så som du gjorde før og legg potten i kokende (varmt) vann sammen med pottemediet, la ligge ca. 20 min helt under vann. Skyll med lunkent vann etterpå, både plante, potte og medium. Undersøk mediet nøye før du potter opp, gjenta behandlingen hvis du ser aktivitet i mediet. La planten henge på hodet noen timer for å få bort alt vann i "kronen", (-viktig slik at det ikke blir råte). Etter behandlingen kan du gjerne for en gangs skyld la mediet tørke helt ut slik at nye egg ikke får gode levekår.Vask vinduskarmen din godt med salmiakkvann (også andre vinduskarmer,- spretthaler liker andre blomsterpotter også ). Sett ikke planten tilbake i karmen før du er sikker på at det ikke er flere insekter der.( 1 uke).Disse insektene formerer seg veldig fort i et passende miljø og kan være leie å bli kvitt. Lykke til, og god sommer.
Mvh. Anne Indrevoll
Anne

Gå til Phalaenopsis og Doritis

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest