Rare rugglete og skrukkete blader på phalenopsis bellina

Forum for arter og hybrider innenfor slektene.

Rare rugglete og skrukkete blader på phalenopsis bellina

Innlegg ealia » 26 Jan 2017, 22:06

Hei! Jeg lurer på om det er noen erfarne phalenopsis eiere som kan hjelpe meg. Jeg har nylig fått en bellina som var under blomstring. Den var i fin form i 2-3 måneder og jeg plassert den i nærheten av en varmeovn. Men så fungerte varmeovnen ikke lenger og det ble litt kald i rommet. Samtidig ble lysforholdene litt dårlige ogbladene begynte å vise lange litt gulaktige riper på bladene, som om den øvreste laget av bladet dødet over årene. Det er ingen tegn av skadedyr. Situasjonen ser stabil nå, men jeg er usikker på om det er ok å vanne den og gi den gjødsel som vanlig. Er dette en resultat av romtemperatur som var for kaldt? Dårlig lysforhold? Noe annet, kanskje? Jeg har en rødt/blått LED vekst lys i en litt kjølig kjeller der jeg har noen andre planter og en dendrobium. Dendrobiumen er i fin form og får 14 timer med direkte vekstlys, men jeg er litt bekymret over at bellina'n kunne bli solbrent under et slikt lys eller og at det er for kaldt i kjelleren. Kan dere komme med forslag til hva skjedde og om det er noe som kan gjøres til å hjelpe planten? Jeg har eide mange phalenopsis i årevis uten problem og med blomstring men har ikke sett maken av dette før. Mange takk for rådet!
ealia

Re: Rare rugglete og skrukkete blader på phalenopsis bellina

Innlegg marianne » 30 Jan 2017, 00:41

Hei

Jeg er ikke noen ekspert på tilleggs belysning, men min erfaring er at når bladene begynner å få gult på seg er det ofte av mistrivsel. For mye fukt/ fukt i blad feste temperaturer som ikke passer planten, forlite/ formye lys eller skader på røttene. Siden du sier at det det har stabilisert seg har du nok "lukket" problemet. En del Dendrobium trenger annet lys forhold og temperatur en Phalanopsis.

Du sier at skaden er over "årene" på bladet. Starter det fra bladfeste? Har du vurdert om det er lys skade?
marianne

Innlegg marianne » 30 Jan 2017, 00:41

Hei

Jeg er ikke noen ekspert på tilleggs belysning, men min erfaring er at når bladene begynner å få gult på seg er det ofte av mistrivsel. For mye fukt/ fukt i blad feste temperaturer som ikke passer planten, forlite/ formye lys eller skader på røttene. Siden du sier at det det har stabilisert seg har du nok "lukket" problemet. En del Dendrobium trenger annet lys forhold og temperatur en Phalanopsis.

Du sier at skaden er over "årene" på bladet. Starter det fra bladfeste? Har du vurdert om det er lys skade?
marianne

Innlegg ealia » 30 Jan 2017, 23:21

Hei Marianne og takk for svar! Bellina'n har vært i nærheten av en vindu, men problemmet er at det er for lite lys her oppe i Trondheim. Jeg var ikke helt tydelig på den første innlegget; Bellina'n er ikke under tilleggslysene fordi jeg lurte på om det ville ha vært for mye lys. Jeg er ikke sikker hvor mang lux det gir. Bladene er ikke gule så mye men har nesten fått lange paralelle riper i overflatten som er en bleknet grønn. Undersidene av bladene er helt grønne og glatt. Disse er ikke direkte fra bladfestene men er i nærheten. Det ser ut som om røttene er i god form og vekser. Jeg lurter på om problemmet er 1) temperatur 2) for lite lys, men jeg tviler at dette er hoved problemmet, dvs at det er årsaken til ripene; eller 3) for my gjødsel siden det ser ut som det har noe å gjøre med årene. Jeg har lest at Bellina'r trives med ganske høy lysforholder sammenlignet med andre phalaenopsis arter /hybrider og at temperature er særlig viktig. Noen folk har hatt gode resultater til dere Bellina'r med varmematter som er brukt til spiring. Jeg prøver å få tak i en sånn matte og en lysmåler slik at jeg kan bedre vurdere lysforholdene. Har du andre ideer/råd/tanker??
ealia

Innlegg ealia » 01 Feb 2017, 22:28

Hei igjen! Jeg har forsket en god del på internettet og tror at jeg har endelig forstått hva feiler bellina'n. Jeg har funnet ut at kald temperaturer kan skade phalaenopsis blader selv om disse plantene trives i forholdsvis lave temperaturer. Bellina bør ikke holdes 20 grader eller under ellers kan den få noe som heter på engelsk "mesophyll cell collapse". Så selv om de andre phalaenopsisene som jeg eier har ingen problemer, Bellina'n er en varm type.

American Orchid Society har en artikel om orchideer med kaldskader: http://www.aos.org/orchids/orchid-pests ... lapse.aspx.
Det er også en pdf. skrevet av The Manitoba Orchid Society som også har god informasjon om "mcc".

En annen ting som jeg har lest er at mesophyll cell collapse er ofte forvekslet med skader fra virus eller bacteria. AOS artiklen også er hjelpsom ang hvordan man skille mellom "mcc" og andre typer skader.

Såååååå jeg har funnet et sted i vaskerommet som er godt og varm og lyst og skal holde planten der en stund og se om det trives.

Takk til alle som lest innlegget!
ealia

Gå til Phalaenopsis og Doritis

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest