Vanda i glassvase

Forum for alle spørsmål om arter og hybrider innenfor slektene.

Vanda i glassvase

Innlegg mocci » 17 Nov 2010, 13:20

Jeg har nylig kjøpt min første Vanda og skal prøve å dyrke den i glassvase. Noen andre som har lykkes med glassvase metoden?
Jeg har plassert min Vanda i sørvendt vindu, bunnen i glassvasen er dekket av småstein samt litt vann over disse. Ellers vil jeg sette Vandaen i vannbad 2 ganger per uke, hvorav ene gangen i vann med tilsatt gjødsel. Jeg har også planer om å sette opp en lampe for å gi ekstra lys nå på vinteren.
Høres dette greit ut? Har dere andre tips til hvordan jeg kan lykkes med en Vanda når man ikke har drivhus/terrarie?
Brukerens avatar
mocci

Re: Vanda i glassvase

Innlegg Helena W. » 02 Des 2010, 15:23

Hei!
Du har den med bare røtter, ikke sant?
Det høres greit ut, vis du har "vanlig" stuetemperatur. Se opp med at det ikke blir kaldt og fuktig i vasen vintertid.
Prøvde denne metoden med min første Vanda. Det gikk bra lenge tills den ikke likte min på vintertid svale hybel (der jeg bodde da) i kombinasjon med vannbad og stor glassvase. Så jeg tror det ev. lønner seg å la røttene tørke opp en god del før du setter den tilbake i vasen etter bad vintertid, særlig hvis du har det litt svalt inne.
Her går det greit å ha Vanda inne uten drivhus/terrarie. Selv med lave temp. på vinteren. (Men glassvas kunde vært fint om sommeren, hmmm.) De henger i sørvendt vindu eller under ekstralys. (Det blir jo ikke like bra som i en vinterhage f. eks.men de vokser og blomstrer. Bilder finnes i fotoalbum.)
Ved tillvekst trenger de kanskje vann oftere,enn to ganger i uken, helst kanskje hver dag. Men det merker du.
Det er fullt mulig å få det til!
Lykke til!
Helena W.

Innlegg mocci » 03 Des 2010, 11:44

Tusen takk for svar Helena! Jeg er virkelig spent på om jeg klarer å holde liv i min kjære Vanda. :) Jeg har det varmt og godt i stuen men på nattestid kan tempen komme ned i 16-18 C. Ja, jeg har den typen med bare røtter. Jeg har til nå badet den 2 ganger i uken hvor den har tørket skikkelig opp mellom hver gang, vannet i bunnen av vasen fordamper ganske raskt, lurer på om jeg må etterfylle slik at det alltid et litt vann i bunn for å holde på fuktigheten. Stueluften er veldig tørr for tiden pga vedfyring.
Mange takk for gode råd! :)
Brukerens avatar
mocci

Innlegg Helena W. » 03 Des 2010, 21:21

Jeg tror nok at vedfyring med litt varierende temperatur, dvs.svalere om natten, snarere er heldig for å få gjenblomstring. Veldig generellt blomstrer de fleste orkideerne lettere hvis de er lavere temp. om natten.
Du ser nok hvis røttene trenger vann oftere. Når de vokser er det et langt ofte grønt/rødlig parti ytterst på roten. Da trengs vann ofte. Når røttene er badet og har trekt inn vann blir alle friske røtter grønne. (De andre ser brune/grå og vissne ut. Kan være lurt å sjekke at det er godt med friske røtter) Det er viktig at de tørker opp! (Før natten f.eks.) Jeg ville helre vannet (og gjødslet, men veldig svakt) oftere hvis det ser ut til å trenges.
Helena W.

Innlegg mocci » 06 Des 2010, 13:29

En del av røttene ser ganske grå/brune ut selv etter vanning. Kan jeg bare fjerne disse røttene? Jeg kjøpte den siste planten som var igjen i butikken, muligens at denne ikke har hatt de friskeste røttene....
Brukerens avatar
mocci

Innlegg mocci » 06 Des 2010, 13:36

Jeg så forresten noen hvite Vandaer fra Anco til salgs hos Mester Grønn i helgen, men til blodpris.....650 kr!! Dessuten hadde de skrevet Vanda med W istedet for enkel V. :wink:
Brukerens avatar
mocci

Innlegg Helena W. » 09 Des 2010, 11:13

Ja, du kan godt renske ut døde røtter.
Synes det er helt utrolig hvilke priser Vandaer uten hybridnavn har i "vanlige" blomsterforretninger... :))))
Helena W.

Innlegg Marthemora » 12 Mar 2011, 14:23

Nå har jeg fått mg en vanda i glassvase i bursdags gave... Men nå har jeg vannet den i glassvasen og fikk litt vatn på bladene og... var det bra? Jeg har nå fyllt opp med vatn helt opp til potte enden av potta røttene kommer ut av. Og skal ha vatnet i vasen i 30 min og helle det ut. Er det riktig? Har en inne temp. På 19 på kveld natt og ca 22 på dagtid. Liker den og dysjes? Eller har dere et annet tips og vanne den på eller har hele 8 fantastiske blomstrer på og kan ikke miste noen av de!!!! ;)
Marthemora

Gå til Vanda, Aerides og Ascocentrum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest