Reabilitering av Vanda

Forum for alle spørsmål om arter og hybrider innenfor slektene.

Reabilitering av Vanda

Innlegg akinorev » 13 Jul 2009, 11:02

Hei til alle sammen på forrumet.
Jeg er ikke så profesjonell som mest her. Jeg har 12 orkideer forskjellige sorter og de alle trives godt.
For noen dager siden kom til meg venninda og sa at hun kan ikke redde sin Vanda Blå Sansai. Med disse ord satt hun blomst på bordet med ord:" Prøv å reabilitere Vandaen".
For meg ser det ut at plantaen var for tørr. Alle røttene er død. Blad er grønne, men med lite liv i.
For det første jeg tok vek alle døde røtter, for det andre leste alt om Vanda her på forumet.
Nå setter jeg orkideen i vann på cirka 20-30 min hver dag.+ lett dusj 3-4 gangeri løpet av dagen.

Jeg vil spørre om: Hvis jeg skal sette Vandaen i et mini drivhus med 70-80%fuktighet skal det hjelpe for planten å formere nye røtter ?! Kanskje noen har egen erfaring om "ikke helt gode Vandaer"?! Jeg er takkelig for alle slags råd.
Jeg veit ikke, hvor stor sjanse at jeg skal lykkesmed den.
Hvis noen vil se på pasienten for å gi råd om stell ,så jeg kan sende bilde men vannlig e-post.
akinorev

Re: Reabilitering av Vanda

Innlegg kirsitn » 13 Jul 2009, 11:32

Høy luftfuktighet er bra, men pass på at det ikke blir stående vann i bladfestene, for da kan det fort ende med at planten råtner bort i stedet for å få nye røtter.
kirsitn

Innlegg akinorev » 14 Jul 2009, 09:02

Takk skal du ha får svar:)
Jeg ser at det er ikke så stort aktivitet her på forumet...
Kaskje du veit hva som skjedde med NOF?! Jeg prøvde registrere meg i dag og programme viser at NOF finns ikke lenge...:((
akinorev

Innlegg kirsitn » 14 Jul 2009, 12:38

Hvilket program og registrere deg hvor? Såvidt jeg vet, lever da NOF i beste velgående - jeg er i hvert fall medlem der selv og har ikke fått noen beskjed om at vi er nedlagt. At det ikke er så stor aktivitet på forumet er en annen sak, nå er det jo i tillegg ferietid, så det er nok ikke så mange som kikker innom her før litt utpå høsten.

Tillegg: Ser at lenken til innmeldingsskjemaet på forsiden ikke fungerer, hvis det var der du prøvde å registrere deg. Skal be noen i styret om å fikse det, men i mellomtiden kan du prøve å sende en pm til brukeren som heter Cattleya i stedet, så kan forhåpentligvis han hjelpe deg med innmelding.
kirsitn

Innlegg akinorev » 14 Jul 2009, 14:04

OK! Det er ikke så dramatisk som jeg begynte å tenke på:))
Jeg skal prøve å melde meg inn litt seinere, når den skal fungere!!!
akinorev

Innlegg Inger Karin » 14 Jul 2009, 21:27

Alt skal fungere nå, her er lenken til registreringen: http://www.orkideer.no/form2mail/form2mail.htm
Bruker du nettbank i tillegg, så er du medlem på et blunk.
Takk for at du sier fra! :D
Brukerens avatar
Inger Karin

Innlegg akinorev » 21 Jul 2009, 13:10

Min Vanda våkser ( det kom ut et nytt blad). Men ingjen røtter endå.
akinorev

Gå til Vanda, Aerides og Ascocentrum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest