Vanda og røtter.

Forum for alle spørsmål om arter og hybrider innenfor slektene.

Vanda og røtter.

Innlegg Bettina » 01 Des 2008, 11:10

Hei.

Har 2 stk Vanda Sansai Blue. En del av små røttene på disse visner bort.. Kommer jo da stadig nye røtter, men lurer på grunnen til at de "visner/tørker" inn. Røttene blir skyllt forsiktig i lunkent vann daglig,men nå er stuetemperaturen ganske høy. CA 30 grader pluss minus. Er det den høye tempen som gjør dette?? Har vurdert å flytte de ut der det svalere.. Eller er det for mye vanning? Blir litt bekymret.. :wink:
Bettina

Re: Vanda og røtter.

Innlegg ingse » 01 Des 2008, 22:41

Kan si litt om hvordan jeg dyrker mine.
Bades i ca. 20 min annenhver dag nå på vinteren, hver dag på den lyse årstiden. Næring i vannet en gang i uken og dusjes lett to til tre ganger hver dag. Har ekstra plantelys og vifter for å gi luftsirkulasjon. Luftfuktigheten ligger på 40-65% og temperaturen er rundt 24 på dagtid, 16 på natten.
Alle henger med røttene fritt og jeg har 4 stykker som er i blomst , 10 stykker har blomsterstengler på gang.
Har ganske mange vandaer og metoden ser ut til å fungere fint.
Mvh. Ingse
ingse

Re: Vanda og røtter.

Innlegg Bettina » 02 Des 2008, 10:54

Takker. :D

Kanskje jeg skal prøve å vanne mer.. Med tanke på den høye temperaturen vår har i stua når vi fyrer.. Røttene henger fritt her også, men skal prøve å dusje dem mer uteom "badet". Håper det hjelper..

Ellers så vokser plantene og det dannes nye røtter og blader hele tiden, men blir litt bekymret når "smårøttene" skrumper inn og visner.. Har fjernet disse nå, så skal bli interresant å se framover om det blir bedre.. :D
Bettina

Gå til Vanda, Aerides og Ascocentrum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest