Blue Magic

Forum for alle spørsmål om arter og hybrider innenfor slektene.

Blue Magic

Innlegg LindaJ » 03 Sep 2008, 20:07

Jeg har kjøpt meg en nydelig Blue Magic.
Finner lite eller ingen informasjon om denne i forumet her og ellers rundt på nett. Er den sjelden eller lite brukt?

Trives Vanda i glassvase? Kan det være den holder bedre å luftfuktighet i vasen?

Dersom noen kjenner til denne blir jeg glad for tips og råd vedr stell av denne nydelige blomsten :P

Takk takk
Linda :D
LindaJ

Re: Blue Magic

Innlegg Rein » 03 Sep 2008, 21:02

Har du et mere fulstendig navn på den ? Det er registrert en Vanda Golamco's Blue Magic og en Vandachostylis Blue Magic, men er det en navnelapp eller noe som sier noe mer enn Blue Magic ?
Eller eventuelt litt info om størrelser på plante og blomst, og gjerne et bilde :D

Med beholdere som er tette i bunnen er det en fare for dårlig luftsirkulasjon og stillestående vann i bunnen. Utfordringen med Vandaer er å få gitt dem nok vann, samtidig som røttene må få tørke rellativt raskt etter vanning. Skifter fargen på røttene fra hvite til grønne innen et par sekunder etter tilførsel av vann, så er det tegn på at planten får bra med vann. På den annen side råttner røttene om de blir stående i vann eller i tettere medium hvor røttene ikke får tørke.

De vandaene jeg ikke henger opp i kurv el.l, setter jeg i terakotta-potter med litt kull og/eller pinjebark, og da grove biter.

- Rein
Rein

Innlegg LindaJ » 03 Sep 2008, 21:50

Takk for svar :)

Den er fra anco orchidee nederland og det er et nummer på glasskrukka; 63.002.
70 cm med blomster på 10 cm.

Har desverre ingen side å legge bildene på :?
LindaJ

Innlegg Rein » 03 Sep 2008, 22:47

Anco har jo en hjemmeside: http://www.ancoorchidee.nl/en/assortment_1.html :wink:
Denne er jo ganske så lik V. Sansai Blue og andre flotte blå Vanda hybrider, men navnet er noe Anco sansynligvis har funnet på å kalle denne hybriden selv, da det ikke er noen registrert hybrid ved dette navnet. Eneste negative ved dette er at du ikke vil kunne få den bedømt på en orkideutstilling, om vi skulle klare å få til en slik utstilling her på berget :?
- Rein
Rein

Innlegg LindaJ » 04 Sep 2008, 08:00

Takk for svar Rein.
Litt rart at de kan kalle en hybrid hva den måtte ønske er det ikke?
Men da blir det viktigste for meg nå at jeg klarer å gjøre planten lykkelig med rett stell :)
LindaJ

Innlegg trulte » 04 Sep 2008, 08:06

Anco pleier være svært behjelpelige med å skaffe navn, så du kan bare sende en mail og spørre etter fullstendig navn på planten.
Hilsen Heidi
trulte

Innlegg LindaJ » 04 Sep 2008, 08:31

Takk Heidi, da har jeg sendt en mail. Venter i spenning :)
Har du planter fra denne leverandøren selv? Tips for stell av Vanda taes i mot med stor takk!
Lurer på om jeg skal ta den ut av glasskrukken eller ikke...
LindaJ

Innlegg Helena W. » 10 Okt 2008, 10:57

Hei!
Jeg har skjønt att "Blue Magic" brukes som salgsnavn for blå Vandaer (litt på samme måte som "Cambria"... :x )
H. Helena
Helena W.

Innlegg elisabethandersen » 24 Aug 2009, 12:21

Du har nok en Vanda, en Anco. Jeg jobber i blomsterbutikk og vi har fått inn disse herlige blomstene som også heter Blue Magic. Det er bare et navn på fargen, slik jeg har forstått det.

Står den i glassvase?

Fyll glassvasen med lunket vann, to ganger i uken. La det stå i 20-30min og tøm den. Vandaen skal ha masse lys, men trives ikke i for direkte sollys på varme sommerdager. Så flytt på den hvis det blir for mye. På Anco Orcidee sin hjemmeside (google det) finner du informasjon om hva du kan se etter hvis den ikke trives.
elisabethandersen

Gå til Vanda, Aerides og Ascocentrum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest