vanda m/ødelagte røtter

Forum for alle spørsmål om arter og hybrider innenfor slektene.

vanda m/ødelagte røtter

Innlegg ingse » 02 Jul 2008, 12:02

Kjøpte en Vanda sansei Blue som stod i en krukke. Det var mange av de tykke røttene som hadde bruddskader og når jeg tok planten ut av krukken var nesten alle smårøtter døde. Har klippet av og renset bort alt dødt så det er ikke så mange røtter igjen. Spørsmålet er om jeg også skal ta bort de tykke røttene om er skadet eller gror de sammen igjen? Har hengt planten oppned og dusjer med sukkervann for å fremme veksten av nye røtter.

Mvh. Ingse
ingse

Re: vanda m/ødelagte røtter

Innlegg Rein » 03 Jul 2008, 22:57

Lever det, så la det være. Er det dødt, så få det bort.
Bruddene leges ikke, men det er nesten ikke til å unngå at Vanda-røtter sprekker av og til når de blir bøyd. Det skal en god del til før det ikke er "kontakt", og at det nedenfor bruddet ikke tilfører planten noe mer.
Jeg bøyer og former røttene på mine, og det skjer jo at røttene får en knekk i den ytre halvdelen av buen. Dette stopper ikke videre vekst eller forgrening av rota nedenfor bruddet.

Har hørt om opp-ned trikset, men har ingen egen erfaring med dette.
Sukkervann virker litt skummelt for meg, da dette kan høres ut til å kunne trekke vannet ut av røttene, snarere enn å tilføre næring (ref f.eks. rødløken beskrevet her: http://no.wikipedia.org/wiki/Osmose ) Men, jeg har ingen erfaring her heller :wink:

- Rein
Rein

Innlegg ingse » 04 Jul 2008, 10:27

Takk for svaret.
Det ble ikke så mange røtter igjen etter at jeg tok bort det som var dødt så da lar jeg det lille som er være igjen. Leste på et svensk nettsted at å henge Vandaen oppned med litt mindre lys og spraye med vann med litt næring og sukker skal fremme veksten av nye røtter. Uansett trenger planten litt førstehjelp så det er spennende om det hjelper. Har bare hatt den en uke så det har ikke skjedd så mye ennå. Planen er å ta bilde hver uke for å følge en eventuell forandring.

Mvh. Ingse
ingse

Innlegg Rein » 04 Jul 2008, 12:33

Ja, det står faktisk så på sidene til Tommy Ljunggren, og da er det sikkert ikke så dumt :wink:
- Rein
Rein

Innlegg Lene Th. » 14 Jul 2008, 23:45

Vet lite om kulturen og stell akkurat ang vanda, man har forsøkt å bruke sukkervann på mine orkideer uten særlig hell. Det blir bare kliss, og tiltrekker seg insekter, så om du har vandaen ute bør du være obs på dette!
Har større hell med å bruke vannet man har kokt enten ris eller poteter i, der er det næring, naturlig sukker, og det blir heller ikke like klissete *s*
Bare et tips.
Lene Th.

Innlegg ingse » 16 Jul 2008, 00:49

Hei
Har snudd planten riktig vei igjen :) Det var noe ordentlig søl å holde på med dette og jeg fikk råd fra en av medlemmene på Neovita om at denne metoden var noe som egnet seg på planter med mindre røtter enn det er på min.(har tre tykke røtter og det er to nye rotskudd på en av dem) Jeg hadde planten på badet langt unna de andre for sukkeret kan føre til muggdannelse. Har tatt bort visne bladrester på stilken for å gjøre det lettere for eventuelt nye røtter å komme frem men det har ikke skjedd så mye ennå. Bladene ble litt dypere grønne etter behandlingen men de er fortsatt noen sjateringer lysere enn på de andre plantene jeg har. Skjønner jo at jeg må smøre meg med tålmodighet , men hver rot som vokser tar jeg som et tegn på at jeg kanskje kommer til å lykkes med Vandaer. Tok også bort noen vissne blader på en av de andre plantene mine og det var nye røtter som så ut som flatklemte "vorter" der ,kan nesten se at de vokser, er blitt to cm. lange på kort tid. Har ikke turt å henge dem ut for det har blåst så mye i det siste, men jeg har plantelys, dusjer dem flere ganger om dagen, gir dem vannbad med litt næring hver eller hver annen dag og har en vifte på noen timer hver dag for å gi dem litt ekstra luftsirkulasjon så nå venter jeg bare på nye blomster :D
ingse

Innlegg Helena W. » 18 Aug 2008, 21:44

Det høres ut som om det går bra med dine Vandaer. :)
Mine Vandaer har fått dårligere stell enn tidligere i en periode pga. flytting og ukependling til jobb. Sjeldnere med bad... men de orker å blomstre å vokse. Det var tom. en som begynte med blomsterstilk sent om høsten :? og blomstene sprang endelig ut i slutten på mars!
Men første stilken på en Vanda liouvillei ungplante i vår tørket pga. jeg ikke klarte å passe på når det plutselig ble en varm periode i vår. :oops:
Så jeg tror dine Vandaer får det finfint og att de kommer til å blomstre som bare den når de først har tilpasset seg nye omgivelser og blitt store nok. :D
H. Helena W.
Helena W.

Innlegg ingse » 18 Aug 2008, 22:26

Det har ikke kommet noen nye røtter på den og den er fortsatt mye lysere grønn i fargen enn de andre vandaene jeg har. Det kommer et nytt blad så det er liv i den enda selv om den ikke ser så sprek ut akkurat.
Har nå 7 vandaer og de andre vokser veldig bra, er kommet en keiki på en av dem så det er veldig spennende å følge med på veksten. Har virkelig fått sansen for orkideer, men jeg tror vandaslekten er favoritten min :D
ingse

Innlegg akinorev » 21 Jul 2009, 13:23

Ingse, hei!
Jeg har lik situasjon med en av Vanda som du hadde i 2008. Jeg vil spørre deg: "Hvordan gikk det med din Vanda?!"
Det er interessant å vite. Kanskje kan du sende internett sider hvor er muligt å lese om stell av Vandaer uten røtter?!
akinorev

Innlegg ingse » 22 Jul 2009, 00:52

Hei akinorev
Vandaen var det ikke mulig å redde, bladene begynte å visne og da ga jeg rett og slett opp å prøve å redde den.
Samlingen min med vandaer har økt kraftig, er nå oppe i ca. 150 stk. med stort og smått og er helt "hekta" :)
Har lykkes med noen reddningsaksjoner på et par andre vandaer fra noen Asiaimporter, med ingen eller veldig dårlige røtter. Har et akvarium til orkideer som er monterte eller trenger "førstehjelp", hvor det er lettere å holde luftfuktigheten på mellom 60-90% , pakket stilkene lett inn i litt mose og fått nye røtter på tre "håpløse" planter.
Leser alt jeg kommer over på nettet om vandaer, Martin M. Motes bok om vandaer er "bibelen" min :).
Vet ikke om det er helt riktig å legge inn adresser til andre forum her, men her er noen av mine favoritter :
http://www.ukorchidforum.com/index.php
http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?gem=alltNyttPrat
http://www.rv-orchidworks.com/orchidtalk/
http://www.greenculturesg.com/forum/ind ... owforum=55
ingse

Innlegg akinorev » 23 Jul 2009, 08:09

Tusen takk for lenker:) Skal lese der og! Min Vanda henger med røttene opp i en stor pose( som i et drivhus). Det ser ut at et nytt blad kommer fram, men ingjen liv på stilk med røtter endå:(
Skal prøve å ta mose på stilken rund, at det blir fuktigere
akinorev

Gå til Vanda, Aerides og Ascocentrum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest