Vanda NOID

Forum for alle spørsmål om arter og hybrider innenfor slektene.

Vanda NOID

Innlegg Fredrik » 23 Mai 2008, 09:01

Heisann! Er det noen som har noen info om hvilken vanda dette er?
Jeg tipper selv det er en hybrid. Fargen er mye blåere i vanlig lys.

Bilde
Fredrik

Innlegg oddvar » 23 Mai 2008, 16:16

Hvorfor spør du om det?Detn henger jo en navnelapp på den.
Oddvar
mvh Oddvar
oddvar

Innlegg Fredrik » 23 Mai 2008, 19:45

Hvis det hadde eksistert en merkelapp hadde jeg ikke spurt. Jeg merker at du kanskje ikke har de høyeste tanker om forumsdeltagerene her inne. Eller? For all del.
Fredrik

Innlegg oddvar » 23 Mai 2008, 21:19

Du for unskylde,kansje er det et vissent blad nede til høgre mellom de to røttene for meg ser det ut som de gule lappene som følger med vandaene fra Thailand.
Vennligst Oddvar
mvh Oddvar
oddvar

Innlegg Fredrik » 23 Mai 2008, 22:18

Den er grei :) Den gule delen er et blad som blir presset ned av en rot.
Mvh Fredrik
Fredrik

Innlegg Rein » 24 Mai 2008, 00:15

Jeg tror ikke jeg har sett de sorte plastkurvene på navnløse Vanda'er fra Plantasjen, Mester Grønn el.l. før. De jeg har anskaffet i slike kurver har hatt navn. Noe sier meg at selger kanskje vet hva det er han har solgt deg...?
Det kan godt være en V. Sansai Blue, men det er helt umulig å fastslå med sikkerhet. Det er mange blå hybrider som i hovedsak består av V. coerulea og V. sanderiana, og de ser til forveksling like ut. Om blomstene er flate eller om petalene ligger vannrett (som V. coerulea) kan variere fra blomstring til blomstring, og på en og samme blomsterstengel, så det er heller ikke noe unikt varemerke for noen spesifik art eller hybrid.
Men, fin kan vi jo utvilsomt kalle den. Svare gjør den jo uansett ikke om du roper dens navn :wink:

Det jeg lurer litt på, er om dette er "kjøpt lykke" (ikke noe galt i det!) eller egendrevet herlighet ?

- Rein
Rein

Innlegg Fredrik » 24 Mai 2008, 08:51

Takk for svar Rein.
Problemet mitt er at jeg ikke engang vet hvor den er kjøpt.. Og dette er første gang den faktisk blomstrer hos meg. For noen år tilbake fikk jeg mange orkideer av familie og venner, uten at jeg helt vet hvorfor. På den tiden var jeg ikke spesiellt interesert i orkideer. Så resultatet var at de fik akkurat så mye vann at de ikke døde, det vil si ikke alle døde ;)

Denne var ganske liten når jeg fikk den og i det siste året har jeg jobbet masse med røttene og fått den til å trives igjen. Så det er ikke kjøpt lykke :)
Fredrik

Innlegg Rein » 24 Mai 2008, 17:11

Bra jobba !
Fortsetter du slik, kan du risikere å få blomstring på den 2-3 ganger i året :D
- Rein
Rein

Innlegg oddvar » 26 Mai 2008, 21:00

Til Sjeggen og andre Vandaelskere!!!
På førstkommende lørdag skal Sokndal Orkide Forening ha stand på Sokndalsdagen og blandt annet vil det bli salg av Vandaer og andre orkideer.ER sikker på at det skal være 5 - 6 Sansei Blue så Sjeggen du får ta turen ned til Hauge i Dalane på Lørdag.
mvh Oddvar
oddvar

Innlegg Rein » 26 Mai 2008, 23:22

Fristende !! Men, OOO har stand på tøyendagene nå til søndag, så jeg tror jeg må begrense meg til å kjøre noen turer til Botanisk hage i helgen :lol:
Noen skal forresten etter sigende selge et par hundre Paphiopedilum'er der.

Oddvar: Skulle du mot formodning bli sittende igjen med en liten regnskog med orkideer etter helgens happening, så kan du jo gi et hint :wink:
Jeg ser vi har oppgitt 24. mai for Sokndalsdagene i Marihånd og i info om lokalforeningene, noe som da tydeligvis ikke er riktig :oops:

- Rein
Rein

Innlegg Fredrik » 27 Mai 2008, 05:40

Spennede Oddvar! Synd det blir litt langt unna ffor min del. Men jeg skal til botanisk hage :D Hva ligger prisene på ca, Rein?
Fredrik

Innlegg Rein » 27 Mai 2008, 13:56

Det er ikke NOF eller OOO som står for salget jeg siktet til på Tøyen, så jeg vet ikke priser. Jeg er blitt fortalt at plantene skal være gitt av UIO på Tøyen til Botanisk Hages Venner, og inntektene går til nytt anlegg på Tøyen.
- Rein
Rein

Innlegg Vampy » 27 Mai 2008, 19:15

Hvis dette er en slik Vanda som kom i en glass-sylinder-vase, så har jeg en lik, og jeg fant ut fra produsentens hjemmeside at det skulle være en Mikasa blå.... men jeg kan jo for all del ikke si noe sikkert om din plante, Fredrik.

Oddvar..... Takker så masse for tipset i helgen. Her skal unger pakkes i bilen og vi freser nedover til gamle familietrakter for å titte på orkidèer.... muligens man treffer på noe av slekta samtidig *s*
Vampy

Innlegg Rein » 27 Mai 2008, 21:34

Nei, det nok ikke en Ascocenda Princess Mikasa Blue :wink:
Den har mindre og flatere blomster. men er ellers en av de aller enkleste av Vanda-typen å få til.
- Rein
Rein

Re: Vanda NOID

Innlegg sjeggen » 21 Jun 2008, 20:25

Hei, så desverre ikke at der var messe i Hauge i dalane før det var for sent.
Men hvis noen som skulle selge Vanda sansai blue har noen igjen,
så hadde jeg satt pris på å høre fra dere.
sjeggen

Gå til Vanda, Aerides og Ascocentrum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest