dårlig vekst?

Forum for alle spørsmål om arter og hybrider innenfor slektene.

dårlig vekst?

Innlegg marianne » 23 Sep 2007, 00:25

Jeg kjøpte en ascocentrum ampulliacentum her på for sommeren. Jeg kan ikke se at det er kommet flere blader eller vekset på noen måte.
jeg har vannet den gjevnlig og passet på at vekst mediet ikke tørker helt ut( det har jo hent, men ikke så ofte).
Har nå satt den nærmere vinduetnå slik at den får mere lys. Er det noe mere jeg kan gjøre for at den skal komme bedre igang?

Marianne
marianne

Innlegg Rein » 23 Sep 2007, 13:11

Har røttene det bra, så er det aller meste bra.
Hvordan står det til med røttene ? Er det noe liv nede i komposten ? Ideelt sett skal Vanda-typer ha røttene i det fri, eller i grove biter bark/kull helst i en kurv.
- Rein
Rein

Innlegg Helena W. » 25 Sep 2007, 11:24

Ja, røttene til vandoida må tørke før de igjen blir gjennomvannet rikelig. Det er min oppfattning. Enig med barrotsodling. Det er ikke så krevende som det høres ut. Morgenbad hver dag om sommaren og når det er varmt, annenhver eller hver tredje dag ellers. Ideelt sett så tror jeg at ju oftere røttene rekker å tørke ut og vannes igjen desto bedre. Når det er riktigt varmt prøver jeg å bade mina vandoida oftare, flere ganger om dagen.
Håper det er noen røtter igjen på din ascocentrum.
Mye lys -så mye sol som finns nå- og varme hjelper.
Har du erfaring av andre vanda-slektinger eller er det din første?

Hilsen Helena W.
Helena W.

Innlegg marianne » 04 Okt 2007, 14:54

:? har nokk vært i den troen at den trengte å være mer fulktig. Skal skrenke inn vanningen og ha en liten rot sjekk i kveld.
Marianne
marianne

Gå til Vanda, Aerides og Ascocentrum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest