Ascocenda med sideskudd

Forum for alle spørsmål om arter og hybrider innenfor slektene.

Ascocenda med sideskudd

Innlegg trulte » 08 Jun 2007, 09:26

Har en ascocenda som jeg kjøpte avblomstret for snart to år siden. Den har et 4-5 cm stort sideskudd nede ved røttene, nå kommer den også med blomsterstengel. Sideskuddet er slik plassert at det blir vått når jeg vanner. Kanskje jeg bør fjerne sideskuddet slik at den bruker all sin kraft på blomstringen?
Hilsen Heidi
trulte

Innlegg Helena W. » 08 Jun 2007, 11:53

Jeg ville tro t du får en flottere og kraftigere plante hvis du lar være. Tenk når den blir stor og setter flere blomstengler fra både hovedskuddet og sideskudd! :D
Mener å huske at jeg sett et slik bilde her.
Men du må nok være forsiktig med vann når det er litt svalere enn nå.

Hilsen Helena W.
Helena W.

Innlegg Rein » 08 Jun 2007, 18:03

Holder med Helena her :wink:
Blir det stående vann i vekstpunktet (toppen), så kan det bli skade/råte. Jeg har Vanda-typer (og tørste Bulbo'er/Epidendrum) stående under kurver, og da er det ikke til å unngå vann i toppen på Vanda'ene, men jeg har ikke hatt skader enda. Jeg vipper litt på de øverste bladene, så det meste renner ned i lavere bladfester, hvor det jo altid blir stående litt vann etter morgenstellet. Våte planter til kvelds og/eller når det er kjølig er ikke å anbefale. God luftsirkulasjon hjelper.
- Rein
Rein

Innlegg trulte » 09 Jun 2007, 09:10

Takk for svar! Da ser det ut til at jeg får la sideskuddet i fred. Fint å høre dine erfaringer Rein, høres ut som jeg er overdrevet forsiktig mht gjenstående vann, pleier la planten ligge opp ned en stund etter vanning...
Hilsen Heidi
trulte

Gå til Vanda, Aerides og Ascocentrum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest