Angraecum didieri

Forum for alle spørsmål om arter og hybrider innenfor slektene.

Angraecum didieri

Innlegg Rein » 19 Mai 2007, 17:04

Min lille Angraecum didieri fikk jeg i begynnelsen av mars i år. Jeg tok den ut av potta og satte den på en ”akvarie-rot” med litt mose rundt røttene, og det så den ut til å like :D
Planten har et vingespenn på 10cm mot blomstens 6,8cm, så det er en imponerende blomst på en liten plante. Jeg synes den er rå tøff 8) Jentene i huset synes den er…søt... :!: :?:

Bilde

- Rein
Rein

Innlegg Helena W. » 26 Mai 2007, 10:36

Så vacker!
Gratulerer.
Hvor har du fått tak i den? Dufter den? Har du den i orkideskap?
H. Helena W.
Helena W.

Innlegg Rein » 26 Mai 2007, 19:42

Takk skal du ha :D
Den er fra Marcel Lecoufle, importert av Orkidespesialisten, hvor jeg igjen har kjøpt den. Den er oppgitt som en duftende art, men jeg har ikke merket noe. Om det er noen duft, så er det ikke i nærheten av den duften en sesquipedale avgir på kveldstid. Den står i kjelleren denne også. Jeg må rive hele orkiderommet ila sommeren, og bygge det opp igjen som et våtrom, for det blir for mye fukt. Det er jo greit å ha noe å drive med :lol:
- Rein
Rein

Fuktighet

Innlegg cattleya » 26 Mai 2007, 21:56

:? Kjenner igjen dette med fuktighet. Den første vinteren jeg hadde orkideer sto alle plantene i et kjølig rom i 2. etasje. Da våren kom måtte jeg pusse opp vinduskarmer, glass ut av rammer, osv. Det var den gang.

Satte så plantene i kjelleren neste høst og skulle være flink med å gi orkideene høy luftfuktighet. De ble derfor dusjet sammen med vegger og alt annet inventar i orkideavdelingen. Jeg gir ingen ingående beskrivelse av hvordan tak og vegger så ut da våren kom......
:wink:
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Innlegg trulte » 26 Mai 2007, 21:59

Dette er noe av det jeg frykter aller mest! Leste på et svenskt forum om et par som faktisk monterte et drivhus i kjelleren. :)
Hilsen Heidi
trulte

Innlegg trulte » 28 Mai 2007, 13:35

Til Rein: Hvor ofte dusjer du din Angraecum? Tror jeg vil forsøke montere noen Vanda-bebiser jeg har, de krever altfor hyppige vanninger slik de står nå...Har ikke montert tidligere, men som tidligere akvarist har jeg flere mangroverøtter liggende. Noe spesielt jeg bør være oppmerksom på?
Hilsen Heidi
trulte

Innlegg Rein » 28 Mai 2007, 16:56

Den får seg en dusj om morgenen. Hadde det ikke vært for mosen, ville den tørke svært raskt.

Jeg har forsvinnende lite erfaring med å dyrke frem små Vanda-bebiser. Dette er noe jeg bare har prøvd meg på nå de siste 2-3 månedene. Men det er gøy å få småtassene fra flaske til å vokse i kompost og montert. Jeg tror de helt små plantene kan være lettere å få til i GreenMix eller finere kompost i starten, enn ved å montere dem. Men jeg har også montert rett fra flaske på kork uten tildekkning engang, og det vokser det også :D

- Rein
Rein

Innlegg Anita » 30 Mai 2007, 18:59

Jeg har satt min Vanda "småttiser" i EpiWeb med et lag mose over og det fungerer veldig bra.
Det krever litt innsats nå på sommeren men ikke på langt nær så mye som om de hadde vært montert.

Jeg har også hatt et par små i GM men var ikke så fornøyd med det. Røttene hadde en tendens til å råtne etter en stund, dvs. de som var nedi GMen råtnet og den delen som var over var grønne å fine.

"Fin" bark med sphagnum eller bare sphagnum er også en løsning.
Om du velger å montere på dine mangrove røtter kan du jo legge på sphagnum der også så holder de seg lengre fuktig.

Lykke til. :D

Mvh. Anita
Anita

Innlegg trulte » 30 Mai 2007, 21:39

Takk for svar begge to! Har hatt mine små siden oktober, forsøkte fin kompost først, men kom vel fram til at jeg trenger se røttenes utvikling. Har hatt dem i små glass med småleca rundt/under noen måneder nå. Dette ser de ut til å like, men det krever at jeg vanner veldig ofte. Derfor har jeg lyst til å prøve meg fram med mose. Stabilitet er det smått med for disse!
Hilsen Heidi
trulte

Re: Angraecum didieri

Innlegg Rein » 11 Jul 2008, 15:49

Her er det nært slektskap !
Den til høyre i bildet er merket Angraecum rutenbergianum, og den til venstre didieri:

Bilde

Blomsterstilken kom på begge omtrent samtidig i vinter. Blomsterstilkene forble så uforandret i flere måneder før de igjen begynte å vokse. Nå har blomstene åpnet seg med en drøy ukes mellomrom.

- Rein
Rein

Innlegg Lene Th. » 18 Jul 2008, 00:15

Vakre blomster!
*Drømme*
Lene Th.

Innlegg Marcheline » 18 Jul 2008, 10:25

Så flotte de er!
Marcheline

Innlegg Helena W. » 18 Aug 2008, 21:34

Nydelige montasjer!
Takk for at du forteller om hvordan du dyrker dem.
Hilsen Helena
Helena W.

Gå til Vanda, Aerides og Ascocentrum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest