Rhynchostylis coelestis

Forum for alle spørsmål om arter og hybrider innenfor slektene.

Rhynchostylis coelestis

Innlegg Rein » 16 Mai 2007, 18:25

Rhynchostylis coelestis ser ut til å trives godt i kjelleren hos meg, og mitt eksemplar blomstrer nå med tre stengler. Røtter og bladverk har vokst jevnt og trutt siden jeg fikk tak i den i høst. Denne kan jeg like :D

Bilde

Bilde

- Rein
Rein

Innlegg Helena W. » 16 Mai 2007, 22:46

Helt nyydelig! Gratulerer! :D
Den er på ønskelista.
Du har vært heldig å fått tak i en plante med klar og fin farge, det skal ofte forekomme kloner med dårlig farge, har jeg hørt om denne.

H. Helena W.
Helena W.

Innlegg trulte » 17 Mai 2007, 21:26

Ja den var flott!!! Husker du skrev at Rhyncostylis gigantea vokser sakte, hvilket også er min erfaring!! Så det betyr kanskje at coelistis varianten er mer villig? Denne må jeg ha!
Hilsen Heidi
trulte

Innlegg Anita » 18 Mai 2007, 17:15

Kjempeflott trulte, grattis med megablomstring. :D
Hvordan dyrker du denne og har du kjøpt den her i Norge?

Jeg har en Rhyncho gigantea men den har vært vrang siden jeg kjøpte den (Taiwan imp.).
Først trivdes den som bare det og kom med bl.knopper men de slo aldri ut for den beg. å slippe blader istedenfor. :twisted: Så kom den med nye røtter og blader igjen før den så ut til ikke å trives igjen. Sånn har det vært hele tiden.
Får håpe den stabl. seg og at jeg får den i blomst før eller senere.
Det er en gigantea spots.

Lykke til videre med denne trulte, det ser ut som den kjempetrives i din kjeller. Det er en knall farge. :)

Mvh. Anita
Anita

Innlegg Rein » 18 Mai 2007, 19:23

Den er kjøpt hos Orkidespesialisten, og hvis Leiv-Otto har oppdatert artslista på web (noe han slurver litt med :wink: ), så har han den for salg.

Vanda typer dusjer jeg med en hageslange om morgenen, og av og til en ekstra dusj hvis jeg kommer meg hjem fra jobb tidsnok til at de får tørke før lyset slokkes.

Jeg tror ikke min Ryncho gigantea (hvit, Taiwan-import) misstrives egentlig, men den kaster blader og vokser litt om hverandre den også. Den hadde laaang stamme og få blader når jeg fikk den, så kanskje det skal være sånn ? Jeg fikk forresten en flaske med gigantea (rød) som moderen dro med seg fra Thailand. Jeg måtte knuste flaska for et par måneder siden, fordi røtter og planter begynte å dø på seg der inne. Nå ser det faktisk ut som opptil flere småplanter vokser bra. Småplantene står forøvrig i Green Mix, et stoff jeg ellers har fått litt nok av. Jeg tror ikke coelestisen har sluppet et eneste blad siden jeg fikk den, men den har fått en del nye, og de hvite røttene på blidet er nye siden medio oktober.

Ønsker jeg meg forresten en Rhynchostylis retusa...?... JA ! :P

- Rein
Rein

Innlegg trulte » 18 Mai 2007, 22:04

Hyggelig av Anita å gi meg æren for DEN planten!
Hilsen Heidi
trulte

Innlegg Anita » 20 Mai 2007, 17:13

He he, sånn kan det gå trulte.

Sorry Rein det var selvfølgelig du som fortjenete de (misunnelige) flotte ord. :D
Skal undersøke med Orkidespes. om han har den inne, det var en flott plante du hadde der i alle fall.

Mvh. Anita
Anita

Innlegg Rein » 20 Mai 2007, 18:06

Fort gjort, Anita :lol:
Takker og bukker :D
- Rein
Rein

Gå til Vanda, Aerides og Ascocentrum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest