Bare et par små orkideer til...

Forum for alle spørsmål om arter og hybrider innenfor slektene.

Bare et par små orkideer til...

Innlegg Rein » 15 Okt 2006, 21:53

Lørdag var jeg en svipptur innom butikken Orkidespesialisten på Majorstua. De har nettopp fått inn en haug med planter (og de har lagt seg på et mye hyggeligere prisnivå enn før). Jeg hadde på forhånd blinket meg ut bare to arter som aktuelle, da jeg begynner å få litt liten plass. En Ascocentrum corvifolium og en Rhynchostylis coelestis kan jo ikke ta så store plassen, tenkte jeg i min enfoldighet. Jeg kom ivertfall hjem igjen med begge, og dagen i dag har i stor grad gått med til å lage kurver. Rhynchoen er bare litt mindre enn Ascocentrumen, og dette er Ascocentrumen ikledd sin nye 23cm brede kurv:
Bilde
En nett liten sak det altid er plass til :lol:
- Rein
Rein

Innlegg trulte » 15 Okt 2006, 22:43

Flott plante, men jeg synes kurvene dine er fine også!
Hilsen Heidi
trulte

Innlegg Anita » 16 Okt 2006, 07:16

For en flott plante, gratulerer. :D
Du måtte vel gi litt for et sånnt prakteksemplar?

Sier meg enig med trulte, kurven din var veldig fin. Går det an å spørre hvilket treslag og hvordan du arb. dem?

Mvh. Anita.
Anita

Innlegg Rein » 16 Okt 2006, 08:29

Jeg fikk en helt grei pris på det jeg kjøpte. Jeg ga mer for en rotløs miniatyr av en Ascocentrum miniatum i våres, enn for curvifoliumen med 10 vekstretninger nå. Det kan få følger å besøke den butikken nå :wink:
(kommer tilbake senere ang kurvene)
- Rein
Rein

Innlegg Rein » 16 Okt 2006, 20:13

Kurver:
De fleste kurvene jeg har er laget av kasserte hagemøbler. Det å få laget passende lekter av slikt krever en bord-sag av et eller annet slag, så den jobben treffer nok ikke alle (pass fingrene!).
Man kan kjøpe glattkant av teak og annet tropisk virke, men spør da om det kan fremvises FSC-sertifikat. Slikt virke er kostbart, og faren for at det er tatt rett ut fra regnskogen er stor.
Bøk, lønn, bjerk og annet har vært nevnt som egnet virke, men jeg har ingen erfaring med det.
Over tid så blir det grått uansett, også tropisk virke.

Jeg lager kanskje kurvene unødvendig grove/solide. Har brukt lekter rundt 13x28mm, og satt dem sammen med skruer dimensjon 6,0 X 120 merket “treskr.utvendig fiberk,rusp.” fra MFT. Disse har et område uten gjenger ved skruehodet, noe som gjør monteringen mye lettere. Gjengene bør ha feste i to eller flere av de nederste lagene i kurven. Forboring må gjøres, ellers sprekker alt. Alle skruer senkes. Skruene jeg bruker er alt for lange, så jeg kapper de av med avbiter, og fjerner stumpen på benksliper. “Gulvet” i kurven fester jeg med synlige skruer. Så sliper jeg kurven med en eksentersliper, dvs avrunding av hjørner og fjerning av uunngåelige ujevnheter i hjørnene mellom lagene. Denne slipingen er det som er enklest og tar minst tid. Så fjernes eventuelt “gulvet” for å få plass til røttene, planten lirkes nedi, og “gulvet festes igjen.

Fra oven blir det som dette (resirkulerte hagemøbler med en Ascocentrum miniatum, og mye fiskeøye-effekt i bildet):
Bilde

Fra neden ser det sånn ut (teak kjøpt i et ubetenksomt øyeblikk):
Bilde

- Rein
Rein

Innlegg Helena W. » 18 Okt 2006, 11:04

Hei!
Virkelig prakteksemplar! (Planten alltså.) :D Håper det blir mange blomsterstengler etter hvert.
Hva mer spennende så du hos Orkidespesialisten?

Og kjempestilig kurv!

Jeg har laget mye enklere kurver, brukt ca. 1x1 cm bøk/lønn, boret hull i endene og satt sammen med ståltråd (ev. innplastet) som samtidlig blir oppheng. Ikke brytt meg om å runde av kantene. :oops:

H. Helena
Helena W.

Innlegg Anita » 18 Okt 2006, 15:22

Takk skal du ha for utfyllende svar/oppskr. Rein, dette kaller jeg service. :D

Det var eksklusive kurver det er jeg enig i, det blir nok noe enklere her ja. Det var en smart løsning du hadde med bunnen, veldig kjekt å kunne ta den av. Skal jeg handle tre er jeg rimelig kritisk så det skal nok gå bra.

Jeg lurer også på hva Orkidespesialisten har å tilby i disse dager? Det er ikke så enkelt å best. derfra uten at en har en aning hvordan orkideene ser ut. Det blir for dyre planter å ta toget fra Bergen for å handle men har jeg en anelse hva de har går det jo an å sende med posten.
Blir glad for en liten redegjørelse. :)

Mvh. Anita
Anita

Innlegg Rein » 18 Okt 2006, 18:25

Hvis det er arter man er ute etter, så har de en artsliste på www.orkidespesialisten.no , men den opdateres ikke akkurat fortløpende etterhvert som de blir utsolgt. Mail og telefon har dem jo også :wink:
- Rein
Rein

Innlegg Rein » 25 Apr 2007, 22:05

Et par av Ascocentrum’ene mine har allerede blitt vist fram her, og da begge er i blomst nå, så klatter jeg litt videre på en allerede lang tråd :)

Ascocentrum curvifolium var en riktig så staselig plante når jeg kjøpte den. Jeg må bare innrømme at det gikk mye nedover, før jeg omsider klarte å finne en måte å få den til å trives på. Synd og skam at noen av vekstretningene har fått ”palme fasong”, men jeg får håpe den gror seg til igjen på sikt. Noen overdådig blomstring, sett i forhold til utgangspunktet, ble det derfor heller ikke. Men, jeg er alt tatt i betraktning rimelig fornøyd. Blomstene er inntil 2,4cm brede.
Bilde
Bilde
Bilde

Ascocentrum miniatum, er en plante jeg kjøpte i mai 2006 med totalt rot havari. Nye røtter vokste fort ut igjen, og planten tapte ikke blader. Som de fleste andre planter kjøpt som miniatum, så er vel også dette egentlig en Ascocentrum garayi, men jeg er ikke 100% sikker. Blomstene er inntil 1,5cm brede. Blomsterstengelene står omtrent 45 grader på planten, og det er vrient å få tatt et godt bilde av den.
Bilde
Bilde

- Rein
Rein

Palmefasong

Innlegg cattleya » 26 Apr 2007, 00:50

:? Lurer bare på hva du mener med at:
Ascocentrum curvifolium har fått ”palme fasong”?
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Innlegg Rein » 26 Apr 2007, 09:49

En palme har blader i den ene enden, røtter i den andre, og en god del naken stamme midt imellom. Da jeg kjøpte den, så overlappet de øverste røttene de nederste bladene. Sånn er det desverre ikke mer på de største vekstretningene :roll:
Problemet som forårsaket blad-tapet var at jeg ikke klarte å vanne nok, og jeg har vel enda ikke funnet en permanent og god løsning for denne planten. Jeg har ikke dette problemet med andre Vanda typer, men de har heller ikke alle disse tynne røttene hengende helt i det fri. Det er lettere å holde på fuktigheten når røttene har vokst seg til i medium og krurv, enn når hele rotsystemet henger under kurv og medium.
- Rein
Rein

Palmefasong

Innlegg cattleya » 26 Apr 2007, 11:45

Planten har en "klin kokos" palmefasong? :wink: :? :D
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Innlegg Helena W. » 26 Apr 2007, 12:23

Hei.
Jeg har noen Vandaer, hybrider+ en art, dyrker de med røtterne fritt hengende. De vannes med rotbad bortemot en halv time hver dag eller mer når det er varmt, mer sjelden på vinteren. Når jeg spiser frukost, drikker de frukost. :)
Hvis jeg er borte noen dager, har det veldig travelt, eller det er veldig varmt setter jeg på roserør med vann på røttene. Opplever dem som greie i kultur. Har det nok litt for kallt om vinteren for optimal vekst, men de blomstrer.

Synes ofte at nyanskaffede planter har lidit av vannmangel og trenger derfor ekstra vanning i begynnelsen.

Husker at når jeg begynte med Vandaer prøvde jeg forskjellige former av kultur uten å ha fria røtter og det fikk jeg ikke til. :)

Håper du finner ut en kultur som du lykkes med.

Hilsen Helena
Helena W.

Gå til Vanda, Aerides og Ascocentrum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest