Anco Limited Edition Vanda

Forum for alle spørsmål om arter og hybrider innenfor slektene.

Anco Limited Edition Vanda

Innlegg ingse » 17 Aug 2012, 23:02

Noen har kanskje sett disse hos Mester Grønn, store flotte Vandaer som er presset ned i store glassvaser og "bare" koster 2000.- ?
De tar inn bare rundt 10 eksemplarer av disse til Norge og de hadde en til salgs i en MG butikk i nærheten av min jobb. Jeg gikk og så på den i håp om at ingen skulle kjøpe den mens den var i blomst, så jeg kunne gi et skambud på den når de ga opp å selge den til opprinnelig pris. Til min store overraskelse fikk de solgt akkurat den til full pris. En venninde av meg var heldigere og fikk kjøpt en til bare 300.- fordi butikken "hennes" ikke fikk solgt den til den prisen. Nå bor denne planten hos meg :) ( og jeg betalte det hun ga for den )

Bilde

Den ligner på en jeg allerede hadde som har det midlertidige handelsnavnet Vanda Spotty nr. 4. Jeg kontaktet Anco når jeg kjøpte den og de fortalte at de ikke navnga Vandaer før de var hundre prosent fornøyd med resultatet på blomstene. Vanda Spotty nr 4 har blomster som vokser litt hulter til bulter, mens LE Vandaen har nesten alle blomstene i samme retning og ikke fullt så mange prikker.
Regner med at LE planten er et tegn på at de ble fornøyd med Spotty variantene tilslutt, alikevel :)
Vanda Spotty nr 4
Bilde
ingse

Re: Anco Limited Edition Vanda

Innlegg Lina » 19 Aug 2012, 12:25

Fantastisk! Jeg har også fått en Vanda fra Mester Grønn (Anco) i gave men har enda ikke klart å få den til å blomstre. Kan du fortelle litt om hvordan du behandler den?
Lina

Innlegg ingse » 19 Aug 2012, 14:09

Du kan lese alt om hvordan man lykkes med Vandaer her http://tommyljunggren.blogspot.no/2007/ ... vanda.html
Jeg begynte også med å dyrke dem hengende i vinduskarmen, men nå bor alle mine ute på en innglassed veranda og jeg dusjer røttene deres hver dag. Har aldri prøvd å dyrke dem i glassvaser, men noen lykkes bra med det også.
( Det var Tommys fantastiske bilder som gjorde at jeg ble hekta på Vandaer. )
ingse

Innlegg Liquidsky » 19 Aug 2012, 17:30

Takk for link!

Vandaer er mitt favorittgenus, men grunnen til at jeg prater så mye om Ascocenda er at de tar litt mindre plass.

Av alle naturlige orkideer (som en rookie som meg kjenner til) så er Vanda c min favoritt så langt.
Liquidsky

Innlegg ingse » 19 Aug 2012, 17:39

Hvis du vil ha noen som tar liten plass, må du bare sjekke ut Neofinetia falcata og hybrider med dem.
Jeg så det var et par på importlisten ;)
ingse

Innlegg Lina » 19 Aug 2012, 23:29

Takker for linken jeg også. Ser nå med en gang at jeg har vannet for lite. Takk for hjelpen!
Lina

Gå til Vanda, Aerides og Ascocentrum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest