Ascocenda "Hot Red"

Forum for alle spørsmål om arter og hybrider innenfor slektene.

Ascocenda "Hot Red"

Innlegg ingse » 01 Aug 2012, 08:41

En liten ascocenda som blomstrer trofast fire ganger i året. I år hadde den to stengler samtidig på den andre blomstringen og en ny stengel er på vei. Den har en nydelig duft og det kan jo nesten ikke bli bedre :)
Bilde

Når blomstringen nærmer seg slutten er leppene helt blodrøde og glinsende.

Bilde
ingse

Re: Ascocenda "Hot Red"

Innlegg Olga » 20 Aug 2012, 19:58

Virkelig fin! Grattis så mye!
Olga

Innlegg kirsitn » 20 Aug 2012, 22:06

Blomstring fire ganger i året hørtes ikke verst ut! Men med min vanningsfrekvens ville det nok ikke gått fullt så bra... :roll:
kirsitn

Innlegg Liquidsky » 20 Aug 2012, 22:44

Fire ganger i året er bra :)

Hvilken belysning får den i vinterhalvåret?
Liquidsky

Innlegg ingse » 20 Aug 2012, 23:35

Den kommer med to stengler på denne blomstringen også og dette er den beste Ascocendaen jeg har :)
Har vært redd for at den ikke skulle produsere nok blader, for de siste stenglene kommer ganske høyt opp på planten. "Problemet" løser den ved at det kommer nye stengler på samme sted som det har gjort tidligere. Dette skjer ihvertfall for andre gangen nå.
På verandaen har jeg to av disse http://www.grontfokus.no/index.pl?visma ... 0000&avd=3 og Ascocendaen henger ca. 1,5 meter under disse. Har vurdert å kjøpe bedre/mer lys, men verandaen min ser mistenkelig nok ut allerede, så jeg venter litt. Mere lys hadde sikkert gitt flere og enda bedre blomstringer.
Vanner alle vandaer en til to ganger om dagen nå, litt sjeldnere om vinteren/kjøligere årstider.
ingse

Innlegg Liquidsky » 14 Okt 2012, 19:40

Såpass med lys ja ;)
Holder mine ascocenda 40 cm under 1x250W og 2x24W.
http://www.giesemann.de/54,2,,.html

De koster en del tusenlapper, men har den fra et tidligere saltvannsakvarie. Så bedre enn at den støver ned.

I dag tror jeg at jeg fant ascocenda hot red på plantasjen. Blomstrene er iallefall små og ser identiske ut etter hva jeg kan se. Det var bare den og en oransje som var igjen der (50% avslag)
Den ble solgt som vanda fra Anco vanda i nederland (som er de samme som leverer til mester grønn) men etter det jeg kan se så er det en ascocenda
Liquidsky

Innlegg ingse » 15 Okt 2012, 11:04

Tror nok at de gir nok lys. Du ser det hvis plantene vokser som de skal og ikke blir lange og skrantete.
Hvis den Ascoen du kjøpte har en ganske sterk og behagelig duft kan det være en "Hot Red" du har fått tak i. Det er mange lignende Ascocendaer med små røde blomster, så det går an å kontakte Anco og få handelsnavnet på den du kjøpte.
ingse

Gå til Vanda, Aerides og Ascocentrum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest