Vanda fra ei med lite erfaring

Forum for alle spørsmål om arter og hybrider innenfor slektene.

Vanda fra ei med lite erfaring

Innlegg Elisabeth » 01 Jun 2012, 18:45

Jeg har samlet på Hoya i mange år. Så har det blitt en del fine orkideer også etter hvert. Jeg får blomster på alle disse. Det er veldig moro. Så er det denne Vandaen det er en anco med dyp rød farge på blomsten. Den likte ikke å bli pakket inn å flytte helt fra Oslo til Bodø. Den kastet blomstene en etter en. Den kom hit i slutten av Januar 2012. Røttene er fine og grønne og bladene ser fine ut. Den har et litt tørt område fra røttene og opp til der bladene begynner. Gamle bladfester. Jeg oppdaget at det kommer et nytt skudd på den også helt øverst under de øverste røttene. Når jeg kjøpte planta var den i en svart plastkurv full av røtter og plassert opp i en glasskrukke.
Det jeg lurer på skal denne plastpotta skal tas bort. Den kan da umulig ha det noe godt oppi denne kurven. Den er bitte liten. Så leste jeg at det ikke er så lurt å ha den i glassbeholder slik min er i. Hva liker en Vanda best å bo i/vokse i ?
Hvor får jeg kjøpt noe de kan vokse i.
Jeg har drivhus og lurte på å flytte den ut dit. Er det dumt?
Takknemlig for litt hjelp.
Er det noen som har forslag til en grei Vanda jeg kan kjøpe meg?

Mvh Elisabeth fra Bodø
Elisabeth

Re: Vanda fra ei med lite erfaring

Innlegg Olga » 01 Jun 2012, 19:39

Hei, Elisabeth!
Denne lille plastikk kurven er egentlig mest for å kunne feste den til en henger. De jeg kjenner som har mange Vanda har de bare med røttene hengende ned, slik tryves den best. Jeg har 3 av mine vanda/ascocenda slik, men da må jeg passe på å dusje de hver dag om sommeren og ca 2-3 ganger om vinteren. Jeg har 2 andre mindre Vanda i en dyrkningsskap (innedrivhus) hvor de er festet til korkbark. Røttene har grodd fast til barken og noen bare henger løst nedover. I skapet har jeg automatisk vanning som går 2 ganger daglig. Drivhus er jo kjempefint for Vandaene nå, men ikke når det blir kaldere for de er varmtvoksende.
Tommy som skrev innlegget før deg har noen fine Vanda og mange andre i Europa har det. F.eks.:

http://www.shop.schwerter-orchideenzuch ... 5a66d79911

Jeg synes at de som selger Vanda her i Norge tar ganske mye for de og kanskje det som koster mest er den glassvasen de selger de i og som er egentlig unødvendig. Men de vil ikke selge de uten den heller. Høst 2011 hadde Mester Grønn noen veldig fine Vanda og Ascocenda som kostet rundt 500 NOK. Jeg hadde lyst på flere men gikk bare for en Ascocenda. Hos Schwerter får du en fin plante for under 200 NOK. Jeg har hatt 4 importer fra Schwerter og jeg må si jeg er veldig fornøyd med kvaliteten og det koster ikke så mye mer for papirer og frakt.
Du vet kanskje om denne siden:
www.orchidspecies.com
Der kan du jo se på de renartede Vanda og lese litt om de.
Jeg personlig har ikke nok plass for mange Vanda så jeg går for de litt mindre cusinene som ascocentrum, ascocenda (vanda og ascocentrum hybrid), noen renanthera, neofinetia og hybrider av disse.
Håper du finner noe nyttig i denne infoen :-) Hvis du lurer på mer bare send meg en beskjed.

Hilsen,
Olga
Olga

Gå til Vanda, Aerides og Ascocentrum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest