Sykdom hos orkideer.

Her kan dere diskutere alle emner som ikke passer inn under noen av de andre kategoriene.

Sykdom hos orkideer.

Innlegg AnneLise » 27 Jul 2015, 18:59

Kirsten har følgende spørsmål: Hun har skrevet i en privat mail:

Jeg har fått et hvitt, klissete belegg på orkideene mine, det ser ut som det er svært smittsomt, nå er alle plantene mine angrepet, det sitter på bladene, stilkene og blomstene. Jeg har søkt alle tenkelige steder ad. sykdom på orkideer, men finner ikke dette problemet noen steder.
AnneLise
Site Admin

Re: Sykdom hos orkideer.

Innlegg AnneLise » 27 Jul 2015, 19:01

Hei Kirsten.

Så synd at du har fått sykdom på plantene, trøsten (?) er at dette opplever de fleste av oss fra tid til annen.
Det er flere insekter som kan gi den type symptomer du beskriver.
A.---Ull lus. Dette oppdages ofte ved at det danner seg små ulldott liknende små dotter spesielt i bladfestene. Disse dottene vil en også se over hele planten, spielt under bladene og på stenglene.Det er lett å se «krypene» som er helt flate og hvite. De er saftsugende og kan ved store angrep danne en klissete masse.

B.—Blad lus. Disse små krypene er ofte grønlige og danne « bobler» av klart eller hvitt sukker. Danskene kaller dette for honningdugg. Dette er tyntflytende ekskrementer av av overskytende sukker fra fordøyelsen av plantesaft.Eggene vises som små hvite fnugg overalt på planten.

C.—Skjoldlus eller mel lus. Begge insekter produserer et klissete sekret. Skjoldlusene er gule som nye og blir brunlige etter hvert. Mel lusen vil fly opp fra planten dersom du beveger på den. De er små og hvite.

Etter din beskrivelse er jeg redd for at du har fått et angrep av ull lus. Disse insektene elsker tørr luft og trekk! De er meget vanskelige å få has på og mang en plante er blitt kastet hos meg, nettopp pga dette. Det beste rådet jeg kan gi deg er forebygging, slik at også andre orkideer blir angrepet:

-sørg for fuktighet rundt planten( ved f.eks. å sette den på fuktige lecakuler.
- sørg for ventilasjon, men ikke gjennomtrekk.
-se over plantene dine ofte og dersom du mistenker inseksangrep-isoler dem fra de andre plantene.
-fjern visne blomster og blader straks.
-dersom du velger å spraye orkideene, gjør dette om formiddagen slik at planten får tørke opp før kvelden. Dermed kan du unngå sopp og bakterie angrep.

Trøsten:
Du KAN lykkes med å ta ut planten av potta- vaske godt og fylle på nytt vekstmedium. Deretter kan du spraye med litt grønnsåpevann ( uten tilsetninger) 2-3 ganger i uka. Vann og skyll planten med rent , lunket vann etter hvert.
Så kommer det siste rådet som jeg ikke er så glad for å gi : kjemiske sprøytemidler. Når nøden har vært stor har plantene hatt god effekt av et middel som heter Provado. Tror jeg kjøpte det på Plantasjen.

Lykke til, gi gjerne en tilbakemelding i Diskusjonsforum på www. orkideer.no, spennende å høre hvordan det går videre.

Hilsen Anne Lise Nevøy
Norsk Orkideforening.
AnneLise
Site Admin

Innlegg marianne » 27 Jul 2015, 22:52

Ull lus er er en lite velkommen gjest i orkide samlingen. Har hatt noen runder med oppblomstring. Har kastet noen, men ikke alle. Jeg har da satt i gang de til takene som Anne Lise sier også går jeg rundt med tannbørste som jeg dypper i rødsprit. Med å inspisere plantene når jeg vanner greier jeg som oftest å begrense utbrudd. Infiserte planter som skal bevares og behandles setter jeg i et karantene området.
marianne

Innlegg AnneLise » 18 Aug 2015, 09:10

Hei Anne Lise.
Takk for utfyllende svar, jeg så ingen annen utvei enn å kaste alle sammen, jeg hadde 9 orkideer, alle angrepet. Jeg var innom blomsterbutikken, hadde med et avklippet blad og en blomst, her sa de også ull-lus, men det startet ikke i bladfestene, men på bladene, mest ut mot kantene, på oversiden, spredte seg senere til selve blomsten og knoppene. Det var helt umulig å se at det var noen "levende vesener" der.Okkideer fra mange år tilbake havnet altså på "dynga".
Men takk skal du ha, jeg oppbevarer ditt svar til evt. senere bruk.
Ha en fin dag og fortsatt fin sommer.
Mvh. Kirsten
AnneLise
Site Admin

Innlegg AnneLise » 18 Aug 2015, 09:29

Ja,ja. Ull-lus på orkideer er nesten umulig å få bort.
Ikke mist motet-start på nytt! Jeg tror at de fleste av oss har opplevd det samme. Bli med på importen som er nå, du har muligheter for å få fine, friske planter!
En ting som imidlertid er viktig nå, er å forebygge nye angrep.

1. Vask godt rundt det stedet som orkideene har stått. Dersom f.eks. vinduskarmen din tåler det, bruk litt klorin i vannet for å desinfisere. Husk også glassruta.

2. Vask og desinfiser utstyr du har brukt, kniv-saks osv. Desinfiser i sprit og skyll godt.

3. Ull-lus trives veldig godt i trekk og under tørre forhold. Sett evt. nye planter på fuktig leca og sørg for god ventilasjon, men ikke gjennomtrekk.

4.Inspiser plantene ofte og bruk et forstørrelsesglass for å se bedre ned i bladfestene. Ved angrep- bruk en bomullspinn dyppet i litt rødsprit og vask ull-lusa bort!

5. Gled deg over de nye orkideene, til tross for slike opplevelser er det vel verdt å gjøre et nytt forsøk

Dette er bare noen få råd som jeg har erfaring med kan nytte. Har noen andre råd?

Lykke til videre.
AnneLise
Site Admin

Innlegg Alice » 19 Aug 2015, 21:14

Så trist at du måtte kaste så mange planter! :(
Men jeg vil bare si at det er absolutt mulig å bli kvitt dette! Det gjelder bare å være nøye med å fjerne alle insekter og kliss, hver eneste dag. Bruk q-tips dyppet i såpevann og/eller tørk med fuktet bomullpads eller papir. Det er viktig å følge nøye med hver eneste dag og fjerne insektene med en gang du ser dem.
Jeg bruker også å spraye med en mix jeg har "oppfunnet" ved å lese rundt på internett. Jeg har 1 dråpe zalo, 1 dråpe matolje, 1 dråpe alkoholrens (jeg brukte bare sånn gele-håndrens, den inneholder alkohol) og 1 dråpe vademecum (man kan sikkert bruke hvilket som helst munnvann med sterk mintsmak) i en liten sprayflaske (jeg brukte en tom brille-rens sprayflaske), fyll den opp med vann og rist den hver gang før du skal bruke den. Spray godt blader, blomsterstilker og evt. synlige røtter, hver eneste dag, flere dager på rad. Spray også litt øverst rundt på mediumet i potten. Du kan også spraye direkte på insektene om du ser dem. Når du tror insektene er borte fortsett å spraye noen dager til. Deretter inspiser plantene hver dag for å se om de har kommet tilbake. Hvis de kommer tilbake, repeter helt til de er blitt borte for godt. Dette fungerer veldig bra på de bittesmå insektene som spinner en slags edderkoppspinn. Jeg var plaget med det for noen uker siden men de forsvant etter bare noen dager når jeg brukte denne behandlingen, og det ser ikke ut som at plantene har tatt skade av sprayen heller. Dette var 2 phalaenopsis orkideer, jeg vet ikke om andre orkideer og plante kan ta skade av dette så vær forsiktig om planten er veldig viktig for deg. Men hvis det er så ille at alternativet er å kaste planten så er det vel bare å kjøre på. :)
Når det gjelder de store hvite "fluffy" insektene så er det aller viktigste å fjerne dem med q-tips, spray etterpå for sikkerhetsskyld for å drepe de små du kanskje ikke ser. Spray spesiellt nøye der det har vært hvitt kliss og mellom blader og sånnt der de kan gjømme seg, jeg tror de legger eggene sine der? Vær nøye med å fjerne tørkede blader og slikt. Disse ble jeg kvitt ved å plukke dem bort, vaske bort det hvite, og spraye med hydrogenperoksid der de hadde sittet.
Alice

Innlegg AnneLise » 15 Sep 2016, 16:54

Hei alle sammen.
Jeg holder for tiden på å prøve ut et kjemisk middel som er lovlig i bruk i Norge. Som dere sikkert vet, er Norge et av de landene i verden som har de strengeste reglene for bruk av kjemiske midler.
Dersom dere har brukt av forslagene over, kan dere vente ca. 3 uker og jeg vil komme tilbake til det lille forsøket mitt.
AnneLise
Site Admin

Innlegg LivDaa » 31 Aug 2017, 19:24

Tusen takk for nyttig info! Jeg har oppdaget ull-lus på orkideene mine og har kastet nesten alle. Det er likevel en jeg vil gjøre en innsats for å beholde. Jeg fikk den i gave for 7 år siden og den har blomstret kontinuerlig hele tiden! Synes det er helt utrolig. Vi kaller den Sjefen og Sjefen skal nå behandles med Q-tips, grønnsåpe, zalo, matolje, alkohol og whatever. Håper Sjefen kan fortsette å blomstre i flere år til!
Hilsen Liv D
LivDaa

Gå til Orkiderelaterte diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester