Rot angrep av små krypp

Her kan dere diskutere alle emner som ikke passer inn under noen av de andre kategoriene.

Rot angrep av små krypp

Innlegg Chimge » 22 Sep 2016, 13:28

Hei hei, Jeg hadde en frodig orkide som blomstret så fint og lenge. Plutselig ble bladene ble gule og flekkete, og blomstene datt av ganske fort. Det sto en stor tomat plante i nærheten, og jeg er litt usikker på om den hadde noe påvirkning for dette :?. Men, når jeg har sjekket nærmere, oppdaget jeg masse små svarte kryp (sandkorn størrelse) rundt røttene i potten, stakkars plante :(. Så, nå lurer jeg på om noen som vet hva årsaken kan være, od aller viktigst om det finnes noe måte jeg kan kvitte meg med disse kryppene. Jeg kan vaske/skylle godt roten før jeg planter den om på nytt, tenker jeg. Det ville uansett vært fint å høre om noen har opplevd slikt og hvordan det endte opp med planten etter angrepet ...

Hilsen Chimge
Chimge

Re: Rot angrep av små krypp

Innlegg kirsitn » 24 Sep 2016, 17:56

Kan ikke huske å ha hatt så små kryp på plantene mine, men det kan kanskje være spretthaler. De skader i så fall ikke planten i seg selv, men kan tyde på at komposten er for fuktig eller har blitt for gammel (begynt å råtne/brytes ned). Uansett så kan du prøve å skylle røttene og gi planten ny bark. Hvis du får tatt bilder av dyrene, er det enklere å si noe mer sikkert om hva det kan være.
kirsitn

Gå til Orkiderelaterte diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest