Ompotting av Phalaenopsis

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Ompotting av Phalaenopsis

Innlegg Margareth » 21 Jul 2011, 21:09

Har en håndfull spørsmål angående min vakre venn i vinduskarmen. :)

Jeg gikk og koste meg på min lokale "Plantasjen", og fikk se en liten pose med "orkidè-jord", som det sto på pakka. Det var slike barkbiter som jeg har i min lille potte fra før av og jeg lurer på når det er rett tid for å potte om i større potte? Antageligvis ikke når den blomstrer, slik som den gjør nå? Skal det bare være ompotting i en litt større potte da, eller kan jeg ta ordentlig i og gi dem "fire rom og kjøkken" med det samme?

Hvordan er letteste måten å få bitene skikkelig rundt alle røttene i ny potte?
Er det å plassere røttene nedi potta og "riste på plass" barken?

Jeg har to opprinnelige blomsterstengler i min orkidè-potte, som blomstret ferdig i november i fjor og de har ikke blomstret i år. Beskjæring er noe skummelt noe...har man råd til meg der? Når, og hvor, skal det beskjeres på stenglene?

I tillegg til nye blad og røtter, kom det også en ny stilk denne våren. Jubel og fryd! ...men jeg syns det var rart at disse blomstene har en annen farge enn de opprinnelige. De var i fjor sommer hvite med gult inni, og denne nye er gul med rosa inni. Noen forklaring på dette?

Og jeg trenger bra bok/bøker på norsk, gjerne med rikholdig bildeutvalg i også.
Hvilken bok "er den beste for en nybegynner"?

Håper på noen svar her....
Margareth

Re: Ompotting av Phalaenopsis

Innlegg kirsitn » 22 Jul 2011, 13:40

Orkideer trives best når røttene har det trangt, så ompotting er bare nødvendig når røttene fyller hele potta, og den nye potta bør vanligvis ikke være mer enn ca 1 cm større enn den gamle. Ved ompotting fjerner du gammel bark hvis den begynner å bli morken/myk, deretter kan du ha et tynt lag ny bark nederst i potta, setter orkideen oppi og fyller på med ny bark rundt røttene så godt det lar seg gjøre. Du kan godt riste litt på potta for å få barken til å dette ned mellom røttene.

Når det gjelder beskjæring av blomsterstenglene, så er dette ikke nødvendig å gjøre med mindre stenglene har blitt så lange at de er i veien. Hvis du lar stenglene være i fred, så vil de før eller siden danne nye blomsterknopper ytterst, og noen ganger også nye sidegreiner lengre ned på stengelen. Dersom du ønsker å beskjære stenglene, så bør du beholde minst fire "øyne"/ledd på stengelen ettersom de første leddene ikke har anlegg for å danne blomster.
kirsitn

Re: Ompotting av Phalaenopsis

Innlegg Margareth » 23 Jul 2011, 13:37

Takk for raskt svar. :) Jeg liker i utgangspunktet et frodig planteliv og beskjærer ingenting hvis det ikke er nødvendig. Disse skal få stå og jeg får forsøke å finne en egnet potte...hvor finner man slikt hen da? Må det være en orkidè-potte, eller går det greit med vanlig potte også? Jeg er påpasselig og de står aldri i vann i potta si, så jeg antar at en vanlig potte vil gjøre nytten...men bare EN cm større? Det blir kanskje ikke så lett å finne. *klø seg i hodet og fundere*
Margareth

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest