Min orkidevegg

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Min orkidevegg

Innlegg Olga » 13 Mai 2011, 12:15

Hei, alle sammen!
Jeg har tenkt å bygge meg et lite vegg og montere noen orkideer på den. Alle materialene er kjøpt inn og nå gjennstår å kjøre til Sverige og hente EpiWeben og vannbeholderen. Veggen skal ha følgende mål: 76 cm lengde og 150 cm høyde. Det skal være automatisk vanning på den og en lysarmatur med timer. Lyspæra er en sparepære som er en vekstlys for vekst og blomstring med en lilla lysspekter. Armaturen og pæra er kjøpt hos Design belysning i Karl Johans gate 6b. Vannbeholderen, pumpen og EpiWeb IIS er bestilt og kjøpt hos Dusk i Sverige. Plantene som blir montert på veggen vil være litt forskjellige, men de fleste er Bulbophyllum, Eria, Dendrobium.
I denne tråden tenkte jeg å legge bilder fra selve prosessen med alt nytting info i tilfelle noen vil prøve noe liknende :-) So stay tuned, bilder kommer snart! Men nå blir det biltur til Sverige og tilbake 17.mai kveld :-)
Olga

Re: Min orkidevegg

Innlegg Olga » 25 Mai 2011, 15:24

Da er veggen ferdigmontert og med et sterkere lys. 45 planter har fått plass på veggen og fortsatt plass til kanskje 10-15 st :-)
Vedlegg
DSC_0501.JPG
DSC_0488.JPG
DSC_0503.JPG
Olga

Innlegg orchis » 26 Mai 2011, 09:05

Spennende og interessant! Har aldri hørt om epiweb før jeg, ganske nylig, kom inn i dette forumet. Kunne også tenke meg å prøve det, men har ikke funnet ut om det er i salg her. Det ser ut som du har det inne i vanlig boligrom? Hvor høy luftfuktighet holder du? Hvor ofte vanner/dusjer du?
orchis

Innlegg Olga » 26 Mai 2011, 21:13

Epiweb selges på www.dusk.se og alt annet mulig utstyr. Veggen har jeg i gangen i leiligheten på Kampen. Fuktigheten er på ca 60 %. Har både lyset og vanningen på digital timer så lyset er på 14 timer og jeg har ca 6 vanninger i døynet, bare halv time på natta og hele timer på dagen fordi lyset tørker opp mosen som er på ganske fort. Pumpa og vanntanken kjøpte jeg også på dusk, men alt av lys på Karl Johaan på design belysning. Timere selges på Clas Olhson. Jeg tenker jeg skal bruke Epiweb i andre anledninger, den liker jeg. Han som fant opp dette materialet og driver firmaen sin gav meg en omvisning av sine orkideer....veldig imponerende må jeg si! Han mista tellingen men han ville si han har ca 3-4 tusen. Alt er på epiweb og alt går på automatisk vanning og lys og stortryves!
Olga

Innlegg orchis » 27 Mai 2011, 09:27

Takk for info, Olga. Jeg ser at epiweb føres av en butikk i Lisoba. De sender dessverre ikke varer, men jeg bor bare et par timers togtur unna.
orchis

Innlegg Gjerde » 29 Mai 2011, 20:13

Det var en fantastisk måte og dyrke orkideer på,noe og tenke på når drivhus tiden er over ! :D
Gjerde

Innlegg Helena W. » 01 Jul 2011, 12:49

Fin orkidevegg!:)
Helena W.

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest