Orkide i paludarium og mange spørsmål

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Orkide i paludarium og mange spørsmål

Innlegg Kaja » 26 Feb 2011, 16:56

Hei,

Jeg vet veldig lite om orkidéer, og derfor lurer jeg på om noen her inne kan hjelpe meg.
Jeg har satt opp et paludarium/riparium (akvarium med både vann-og landområde) som jeg skal ha en afrikansk slamkryper i.
(Slamkryper = gobiliknende fisk som lever både på vann og land og spiser blant annet sirisser og andre insekter)
Slik ser de ut: http://en.wikipedia.org/wiki/Mudskipper

Jeg vil gjerne ha noen orkidéer oppi karet. Det kommer til å være fuktig og varmt (25-30 grader) inni der, med brakkvann. På bakveggen og den ene sideveggen er det korkvegg. Det henger en liane på tvers og i tillegg er det en liten foss og noen røtter.

Hva slags orkidé kan trives best oppi der?
Er det noen orkidéer som er typiske for Vest-Afrikanske mangroveskoger (Cameroon-området)?
Den må være ganske liten så den ikke tar opp så mye plass.
Er det best å henge den på korkveggen eller snurre den rundt en rot?
Bør den ha røttene stående i vann, eller kan de ta opp fuktighet fra lufta?
Hvis den er plantet på en rot over vann, må den da dusjes i blant?
Hva med gjødsel? (Må være noe som slamkryperen tåler i så fall)
Den kommer til å ha plantelys fra toppen.

Håper noen kan gjøre meg litt vis. :)

Vennlig hilsen fra Kaja.
Brukerens avatar
Kaja

Re: Orkide i paludarium og mange spørsmål

Innlegg kirsitn » 26 Feb 2011, 19:47

Jeg tviler dessverre på at orkideer vil være et godt valg i et brakkvannsmiljø. De fleste orkideer tåler veldig lite salt. Det finnes sikkert noen orkideer som vokser i fiskens naturlige habitat, men de er neppe tilgjengelig i handel. Hvis du vil ha en orkide inni der, så bør den monteres på en sånn måte at den ikke kommer i kontakt med vannet, og den bør antagelig skylles med rent vann minst en gang i uka for å fjerne evt. saltavleiringer.
kirsitn

Innlegg Kaja » 27 Feb 2011, 13:06

Ok! Takk for svar.
Da skal jeg passe på at den "henger i lufta" på en liane. Jeg trenger en ganske liten orkidé. Blir ikke noe problem å skylle den, for jeg må likevel skylle tørrlandsområdet med jevne mellomrom. Slamkrypere tåler stor variasjon i saltmengden, så jeg kan legge meg på et lavt saltinnhold.
Forslag til type orkidé jeg bør satse på? Helst en liten type. Mini-orkidé, hvis det finnes. :)
Brukerens avatar
Kaja

Innlegg Helena W. » 27 Feb 2011, 16:13

Hei!
Hvordan vil luftcirkulasjonen være inni vivariet?
Det kan bli et morsomt eksperiment. :)
Har dessverre ikke noe konkret tips nå- jeg har ikke så varmt.
Helena W.

Innlegg Kaja » 28 Feb 2011, 16:32

Jeg tenker å ha en liten pc-vifte (120mm antageligvis) som forhåpentligvis vil fjerne noe av duggen som kommer på glasset. (Den vil suge ut luft av akvariet)
Den skal stå montert i toppglasset i et av hjørnene. I tillegg vil "bekken" skape litt sirkulasjon. Det er alt. :)

Slik ser det ut foreløpig:
http://www.youtube.com/watch?v=D8WiQBafGYQ

Skal feste den lianen (til høyre på videoen) slik at den står opp mot et av hjørnene. På den lianen jeg planlegger å ha et par små orkidéer hvis jeg får tak i det. :)

Planten som henger over bekken er plastikk. Jeg vil helst ha en eller annen naturlig slyngplante i stedet.

Tips er hjertelig velkommen!

- Kaja
Brukerens avatar
Kaja

Innlegg Helena W. » 03 Mar 2011, 17:38

Så fint det ser ut! :o
Stort? Ser digert ut på bildet.
Er det en metallhalogenlampe du har?
Hva du bør prøve for planter er avhengig av hvor mye lys det er også.
Helena W.

Innlegg Kaja » 09 Mar 2011, 16:50

Hei!
Tusen takk :)
Jeg har filmet fra den ene kortsida, så akvariet ser nok veldig dypt ut, men det er bare 200 liter.
Det er vanlig lystopp med 1 stk. T8-lysrør på 6500 kelvin. Har en lystopp til, men det blir kanskje litt for mye for beboeren. :)
Brukerens avatar
Kaja

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest