Orkideer som ikke blomstrer

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Orkideer som ikke blomstrer

Innlegg Helena W. » 02 Des 2010, 14:51

Hei!
Med anledning av en e-post som kom:
Hei, jeg har 5 forskjellige orkideer,
tidligere har jeg har prøvd å få mine orkideer til å komme igjenn.
Dette får jeg ikke til.

Venner av meg, har mange orkideer, disse kommer igjen på 4de året nå.
De har satt orkideen i glasskrukker,
noen av disse står attpåtil med 2cm vann i krukken,

alikevell trives disse.
Hav må jeg passe på ved disse orkidene, for å få de til å komme igjen,
har dere gode tips å gji.
Har det noe å si på hvilken potte disse står i, alle kommer i plastikkpotter,må disse byttes ut med noen som er
bedre egnet .
Jeg takker for alle svar.

Svar:
Hei!
For å kunne svare på hva som trengs for at orkideerne dine skal blomstre, er det nødvendig å få vite litt mer om dem:
Hva slags orkideer er det, hvordan har de det nå m. tanke på tempratur, lys, vanning. Vokser de, er de friske?
Dette fordi det finnes ca. 30 000 orkidearter, i verden, som vokser i forskjellige miljøer, alt fra her hjemme i Norden til regnskoger og derimellom.
Hvis du ikke vet hva det er du har, kan du kanskje få hjelp til å finne ut av det. Da er det enklest hvis du har et bilde. Noe av de vanligste er Phalaenopsis, men du har kanskje flere slag siden du skriver "5 forskjellige".
Plastikpotter er fint egnet til mange orkideer og jeg tror ikke det er det som er "feil". Derimot er det viktig hva som finnes innenfor potten. :D
Det finnes faktisk orkideer som trenger 2cm. vann i potten (Phragmipedium, f. eks.), men de fleste vil ikke stå i vann, selv om de vil ha mye vann når de blir vannet.
Håper du kan fortelle litt mer om dine orkideer, så får du bedre svar. :)

Hilsen Helena W.
Helena W.

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest