Lyskilde

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Lyskilde

Innlegg mocci » 08 Nov 2010, 11:20

Hvilke alternativer til lyskilder finnes det når man ikke vil bruke lysrør? Kan man kjøpe lampe feks fra Ikea, gulvstående eller lampetter i vinduet?
Jeg vil prøve å få til en Cattleya i vinduskarmen, men har forstått det slik at den trenger mye lys, særlig nå på vinteren. Det må da vel være mulig å få til andre orkideer enn kun phala ved dyrking i vinduskarmen i stue/kjøkken??
Brukerens avatar
mocci

Re: Lyskilde

Innlegg kirsitn » 08 Nov 2010, 12:18

Joda, det er fullt mulig å få til andre orkideer enn Phalaenopsis i vinduskarmen. Her er de som har blomstra hos meg i vinduskarm:

Nord-østvendt, kjølig vinduskarm:
Masdevallia-hybrid

Nord-østvendt, varm vinduskarm:
Phragmipedium longifolium x richteri
Oncidium 'Twinkle' (cheirophorum x ornithorhynchum)
Potinara 'Burana Beauty'

Sørvendt, varm vinduskarm + ekstra lysrør:
Dendrobium pendulum
Dendrobium nobile-hybrid
Dendrobium harveyanum
Dendrobium phalaenopsis-hybrid
Cattleya-hybrid

Orkidarium med hovedsaklig lysrørbelysning (høyere luftfuktighet enn vinduskarm, men ellers ikke så ulike forhold)
Miltonia clowesii
Phragmipedium longifolium x wallisii
Coelogyne nitidus
Coelogyne merrillii
Brassocattleya binosa 'Wabash Valley'
Tuberolabium odoratissimum
Maxillaria tenuifolia
Ascocenda-hybrid
Ascocentrum miniatum-hybrid

Når det gjelder belysning, så er lysrør det som gir mest lys og minst varme, men det er jo bare å prøve ut andre typer belysning og se hvordan det går.
kirsitn

Innlegg Helena W. » 02 Des 2010, 15:00

Hei!
har et par kvikksølvlamper fra Osram. Husker ikke helt hva de heter, Dulux kanskje 80 w. Svære lyseperer til spesiell armatur.
Som reservelys har jeg brukt spotter fra IKEA med de kraftigste sparepærene som jeg kommet over. De er i prinsipp samme som lysrør. Men det finens noe som heter fargetemperatur, angis i K (Kelvin) og det burde være mer enn 3000 har jeg i bakhodet. (Det står ikke alltid på pakken.)
Moen liker å bruke halogen spotter, (irc?) som sender varmen bakover.
Prøv deg frem. Det meste er bedre en ikke noe! :)
Helena W.

Innlegg mocci » 03 Des 2010, 11:31

Mange takk for tips Helena! :)

Jeg har nylig satt opp en lampett fra Ikea med den kraftigste sparepæren de hadde. ;) Halogen spotter hørtes heller ikke dumt ut...får gå i tenkeboksen. ;)
Jeg fikk meg en liten overraskelse da jeg tente lampen, gud bedre for et kraftig lys! :lol: Klarer ikke å sitte i stua når det lyset står på.... :oops:
Hvor mange timer skal tilleggslyset stå på og er det spesielle tider på døgnet man bør ha det på?
Brukerens avatar
mocci

Innlegg Helena W. » 03 Des 2010, 21:11

Finnes nok mange meninger om hvor lenge lyset skal være på. men jeg pleier ha ca. 10 timer, på dagtid, ev. lenger mot våren. Noen planter liker lang natt i steden for like lang natt og dag.
Helena W.

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest