Gjødsling av ungplanter - hvor mye og ofte?

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Gjødsling av ungplanter - hvor mye og ofte?

Innlegg kirsitn » 12 Jul 2010, 19:28

Import nr. 2 er vel i hus og der ble det for min del en del ungplanter. Plantene ser ut til å være i god stand, men er altså ganske små (3-6 cm bladlengde), så jeg lurer på hvor mye gjødsel de tåler. Kan jeg gjødsle like mye som for store planter (dvs. en gang i uka med fortynning i henhold til instruksjonene på flaska) eller bør jeg nøye meg med halv dose?

Artene det gjelder er Leptotes bicolor, Paphiopedilum concolor, Paph. platyphyllum, Paph. parishii, Seidenfadenia mitrata og Vanda javierae (+ Paph. fairrieanum, Paph. lowii og Phalaenopsis mariae som alle er en del større - ca 8-10 cm bladlengde).
kirsitn

Re: Gjødsling av ungplanter - hvor mye og ofte?

Innlegg cattleya » 13 Jul 2010, 00:09

Hei!
Vent med å gjødsle til plantene har tilvennet seg flyttingen fra Brasil og har startet med å vokse igjen!
Hverken vanning eller gjødsling vil i seg selv bidra til at plantene fortere vil starte veksten igjen.
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Innlegg kirsitn » 13 Jul 2010, 00:23

Dette gjelder import nr 2 - altså plantene som kom fra Tyskland i potter. Alle sammen har friske røtter og må vel dermed kunne antas å være i vekstfase.
kirsitn

Innlegg cattleya » 13 Jul 2010, 21:12

Enig med deg!
Men styrken på gjødselen trenger ikke avvike fra normalen selv om plantene er små.

Steinar
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 1 gjest