orkide kjøpt på rema

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

orkide kjøpt på rema

Innlegg marthe » 02 Apr 2010, 12:27

har 4 planter av denne sorten men får ikkje blomster på dei!
har hatt 2 av dei i 4 år uten hell!!

men no har jeg virkelig styra med dei for å få dei til!
har prøvd og ha den forskjellige plasser i leiligheten min men uten hell...
har glemt dei og nå har jeg virkelig bestemt meg for å passe på at røttene er konstant grønne i håp om at noe skal skje.
har og gitt gjødsel til denne plante sorten men uten hell!
tror den ikkje liker meg!

Jeg er utrolig flink å få blader på men ikkje en eneste stilk med blomster! :oops:
marthe

Re: orkide kjøpt på rema

Innlegg kirsitn » 02 Apr 2010, 14:57

Hvilken type orkide er det?

Phalaenopsis

Dendrobium

Oncidium
kirsitn

Re: orkide kjøpt på rema

Innlegg hepatica » 08 Mai 2010, 22:00

Kanskje steller du FOR pent med de! Selvom orkideer er en epifytt,og ikke en vanlig plante,så vil jeg tro at de samme "regler" gjelder hos epifytter også.Du sier det kommer mye blader,men ikke blomster.Kanskje ikke gjødsle så mye som du kanskje gjør.Jeg og slet litt før jeg fant PLASEN som orkideene trivdes på.-Nemmlig i kjøkkenvinduet.Det får de kun morgensol,ikke så varmt som ellers i huset + at det blir dugg (rått) i vinduet de gangene jeg koker poteter etc.Tror de liker dette.De får vann da de er tydelig tørre,og gjødsel etter anvisning på flasken(bruker orkideegjødsel.)Det er også viktig å bytte ut barken da den begyner å bli mer lik jord.
Alle mine orkideer står i glaspotter,kun et pat i de pottene de kommer i,og ingen har pyntepotter.Tror det er viktig at røttene også får lys!
Prøv å ikke stell for godt med de,-en plante som er "redd" for å dø,-vil formere seg,altså sette blomster.Dette er bare hypotetisk.har masse blomster både ute og inne,men kan ikke så mye om orkideer.De ser alikevel ut til å trivesmde kommer igjen gang på gang med blomster.Har t.o.m fått avleggere på en av de.Artig!
Du kan jo også google orkideene dine og lese på utenlandske sider om hvordan stell de skal ha....
Lykke til!
hepatica

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 1 gjest