orkideblomstring

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

orkideblomstring

Innlegg lars@njord.as » 09 Nov 2009, 00:08

Har et spørsmål til dere orkideentusiaster.
Har en orkide kjøpt på vanlig blomsterbutikk.Usikker på type. Liten en som står i vinduskarmen.
Hvor lenge lever en slik plante?
Hvor mange blomstringer kan man forvente å få?, Hva er det vanlige?
Hvordan er det best å vanne dem?
Jeg har hatt min i ca 3 år og den er straks i gang med blomstring for 5 gang. Tenkte kanskje det var litt uvanlig.

Ha en fin orkidesesong!

Lars
lars@njord.as

Re: orkideblomstring

Innlegg Dimmalimm » 09 Nov 2009, 16:33

Var det kanskje en slik en slik en, Phalaenopisis, http://www.orkidespesialisten.no/galler ... nopsis.htm
De får man også som "mini-planter" i butikken. Phal. er den aller mest vanlig orkideen som selges i butikkene.

Så lenge du steller planta så den trives, vil den forsette og leve og (forhåpentligvis blomstre innimellom også).
Eldste Phal`en jeg kjenner til personlig er ca 5 år. De kan sikkert bli eldre også.

Mine Phal`er har jeg fått til å blomstre max 2 ganger i året, andre ganger kan det ta lengre tid mellom blomstringene.

Virker som du steller orkideen din bra, siden den har levd i 3 år og blomstret såpass. Fortsett med det :D

Ang vanning: jeg lar lunkent vann renne igjennom potta ca en gang i uka om fra ca sein vår, gjennom sommeren og fram til høsten en gang. På vinteren når det er kaldere i huset passer jeg på at det ikke er fuktig i potta neste gang jeg vanner, altså de får tørke litt opp imellom vanningene. Og husk, la det ALDRI bli stående vann igjen i pyntepotta. Dette med vanning variere jo fra vinduskarm, til vinduskarm, gammelt hus-nytt hus. Men dette er ihvertfall noe som funker for meg.

Sikkert flere som kan komme med innspill her også.

Vennlig hilsen Anna
Dimmalimm

Innlegg kirsitn » 09 Nov 2009, 17:33

Hei og velkommen hit! :D

Med riktig stell kan orkideer bli mange år gamle. De fleste orkideer blomstrer vanligvis en gang i året (hvis man er heldig...), men noen sorter kan også blomstre flere ganger per år. Hva som er riktig stell varierer fra art til art, men rådene som Dimmalimm gir gjelder for de fleste sortene.

Her er noen orkide-slekter som er vanlige å få kjøpt i butikken. Hvis du sier hvilken sort det ligner mest på, kan du få mer nøyaktige svar om hvordan den bør behandles. (Men når du har fått blomstring på den mange ganger på rad, tyder det på at den allerede får bra stell. :) )

Phalaenopsis
Paphiopedilum
Oncidium
Dendrobium
kirsitn

Innlegg lars@njord.as » 10 Nov 2009, 23:40

Tusen takk for svar!
Det stemmer nok at det er en Phalaenopisis.
Nå går jeg for ny blomstringsrekord for denne slekten.

Lars
lars@njord.as

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest