Når bør orkideene tas inn om høsten?

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Når bør orkideene tas inn om høsten?

Innlegg kirsitn » 22 Sep 2009, 22:41

Jeg har enkelte orkideer som har stått ute i sommer, og nå lurer jeg på når det er på tide å ta dem inn. Det gjelder hovedsakelig Masdevallia og en Coelogyne. Dagtemperaturen ligger fortsatt rundt 15-20 grader, mens laveste nattetemperatur hittil er ca 8 grader.

Begynte med å ta inn uteboerne i dag, men ble litt i villrede da jeg oppdaget at Masdevallia ignea har sendt opp noe som kanskje er en begynnende blomsterstilk. Risikerer jeg at den aborterer evt. blomstring pga. lavere lysintensitet inne i vinduskarmen eller er det større fare for at veksten stopper opp hvis jeg fortsetter å ha den ute? Tenkte at dette kanskje var et bra tidspunkt å ta inn plantene siden temperaturen er noenlunde lik utendørs og innendørs. Hvis jeg venter til det blir enda mer kjølig ute, risikerer jeg vel at stakkarene får temperatursjokk når de kommer inn på planterommet...
kirsitn

Re: Når bør orkideene tas inn om høsten?

Innlegg cattleya » 23 Sep 2009, 02:47

Hei!
Det kan komme en frostnatt når som helst nå, og da blir det takk og farvel til dine orkideer som står ute.
Et av problemene med å flytte plantene inn er den høye temperaturøkningen du får på dagtid, men plantene må innomhus. Endringer i dagtemp kan føre til at blomsterknopper visner spesielt hvis de er lite utviklet.
Lykke til!
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Innlegg Dimmalimm » 08 Okt 2009, 07:43

Hvordan har det gått med den potensielle blomsterstilken din, kirsitn??

Hilsen Anna
Dimmalimm

Innlegg kirsitn » 08 Okt 2009, 12:30

Har ikke sjekket de siste par dagene, men da jeg vannet planten på søndag var det fortsatt liv i blomsterstengelen, så det ser faktisk ut til at det kan gå bra. Den har i alle fall fortsatt å vokse etter at den kom inn, og ser foreløpig ut til å tåle den noe tørrere innelufta.
kirsitn

Innlegg kirsitn » 15 Okt 2009, 15:19

...men der røk Adam ut av paradiset... For noen dager siden begynte blomsterstengelen å tørke inn nederst på stilken, og nå har hele knoppen visnet. :( Neste gang den får en blomsterstengel, får jeg prøve å hindre forandringer i miljøet inntil den har blomstret.
kirsitn

Innlegg Helena W. » 20 Okt 2009, 12:53

:( Bedre lykke neste gang....
Helena W.

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest