Hvilke arter kan/bør vannes før/under blomstring?

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Hvilke arter kan/bør vannes før/under blomstring?

Innlegg kirsitn » 13 Des 2008, 23:09

Etter fadesen med Paphiopedilum-knoppen som visna bort i sommer, lurer jeg fortsatt på om det var vanninga eller noe annet som var problemet.

Dermed lurer jeg på hvilke arter/familier som setter pris på å få vann (og/eller gjødsel) under knoppsetting og blomstring - særlig med tanke på dyrking i vinduskarm med tilhørende tørr vinterluft. Jeg antar at planter som ikke har pseudobulber (f.eks. Phalaenopsis) setter pris på å få vann også når de blomstrer, men hva med alle de andre?
Bør Cattleya som har begynt å sette blomsterknopper ved normal vanning fortsatt få vann mens knoppene vokser seg store? Og hva med Dendrobium?
kirsitn

Re: Hvilke arter kan/bør vannes før/under blomstring?

Innlegg cattleya » 13 Des 2008, 23:47

Hei!

Alle planter også orkideer trenger vann for at en blomsterstengel skal kunne vokse fram og utvikle blomster.
Men husk at det er lett å vanne orkideer til døde selv om de fleste orkideer hører hjemme i tropiske regnskoger.
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Re: Hvilke arter kan/bør vannes før/under blomstring?

Innlegg kirsitn » 14 Des 2008, 01:25

Jeg tenker vel spesielt på planter som kommer fra monsun-områder og som trenger en hvile/tørkeperiode for å danne knopper. Har aldri fått klart for meg om disse plantene gjør unna blomstringa i løpet av tørketida eller om tørken kun er nødvendig for oppstart av knoppdannelse.
kirsitn

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest