Størrelse på Myrmecophila thomsoniana ved blomstring?

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Størrelse på Myrmecophila thomsoniana ved blomstring?

Innlegg kirsitn » 22 Okt 2008, 13:43

Er det noen som har erfaring med Myrmecophila (Schomburgkia) thomsoniana? Jeg kjøpte denne fra importen og lurer på hvor stor planten må være før den blir blomstringsdyktig. Planten min er vel ikke mer enn ca 10-15 cm høy, og dette virker jo noe smått med tanke på at den skal ha blomsterstengler som er en meter lange... Planten ser ellers frisk og fin ut og har vel 4-5 pseudobulber og et nytt skudd på vei, men direkte fort vokser den ikke.
kirsitn

Re: Størrelse på Myrmecophila thomsoniana ved blomstring?

Innlegg oddvar » 25 Okt 2008, 17:42

Kan du se tegn til gamle blomsterstilker på noen av de gamle bulbene?For meg høres det naturlig ut har jo sellc et par andre arter av samme slekt og der er bulbene rundt 20 cm.De ble kjøpt i London under den Europesiske orkideutstillingen for noen år siden da måtte jeg klippe blomsterstilkene for å få plantene ned i kofferten siden er det bare blitt noen pusslinger av nye stilker sikkert ikke nok lys.Når den nye bulben er utvokst så behandl den dom Catlaya.
Oddvar
mvh Oddvar
oddvar

Innlegg kirsitn » 26 Okt 2008, 18:24

Det er ingen gamle blomsterstilker, så den har antagelig ikke blomstret før. Og når jeg sjekka nå, viste det seg at den nok er mer i størrelsesorden 8-10 cm høy, så den må antagelig vokse seg litt større før jeg kan begynne å håpe på blomster...
kirsitn

Innlegg Rein » 29 Okt 2008, 21:17

Min er av samme størrelse, og bulbene er ganske jevnstore, så jeg er usikker på om den blir stort større.
Men hvis denne setter 120cm blomsterstengler som forgrener seg, på en så liten plante, så er det ganske ekstremt.
Vi får satse på at vi finner det ut :D
- Rein
Rein

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest