Lysmengde og temperatur for ulike orkideer

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Lysmengde og temperatur for ulike orkideer

Innlegg kirsitn » 06 Okt 2008, 22:54

Jeg prøver å få oversikt over hvordan de ulike orkideene mine ideelt sett skal ha det. Men det er ikke så lett å finne ut hva som er best når ulike steder oppgir ulike temperaturintervaller, og lysmengden heller ikke er definert som noe målbart. :?

På merkelappene som fulgte med siste import står det oppgitt dyrkingstemperatur i form av cool, warm etc., men jeg finner ingenting på hjemmesida til gartneriet om nøyaktig hvilke temperaturer dette tilsvarer. På IOSPE er det derimot definert temperaturintervaller i grader, men disse samsvarer ikke helt med det som blir oppgitt fra gartneriet (f.eks. er Schomburgkia thompsoniana merket med "warm" fra gartneriet og "hot" hos IOSPE.)

Her er artene som jeg lurer på... Klar over at det er ei lang liste, men håper at noen har erfaring med noen av dem. (Har fått råd om en del av dem fra oddvar tidligere, men det kan jo være at andre har ulike erfaringer. :D)

Brassavola nodosa
Cattleya 'Emerald queen'
Blc 'Waianae leopard' Ching hua
Coelogyne lawrenceana, massangeana
Dendrobium falconeri, harveyanum, nobile hybrid, phalaenopsis hybrid, smilliae, spectabile
Dracula andreettae
Encyclia fragrans x ? (oddvar)
Epidendrum (oddvar)
Lepanthes calodictyon
Masdevallia caesia, ignea, veitchiana
Maxillaria speciosa og tenuifolia
Miltonia clowesii
Myrmecophilia (Schomburgkia) thompsoniana
Odontocidium hybrid mørkrød/hvit
Oncidium lanceanum og 'Twinkle'
Paphiopedilum curtisii, delenatii, fairrieanum, hybrid grønnbladet og hybrid marmorerte blader
Pescatorea lehmannii
Phragmipedium longifolium x wallisii og richteri x caudatum
Restrepia antennifera
Stanhopea oculata/tigrina/wardii
Vanda limbata og suavis (tricolor)
Zootrophion dayanus
kirsitn

Re: Lysmengde og temperatur for ulike orkideer

Innlegg Rein » 07 Okt 2008, 18:39

Oi, det var jo litt å svare på :lol:
Begynner ivertfall med enkleste og den mest presise informasjon jeg kan gi, som du (desverre i forhold til lista kun) finner om B. nodosa her: http://www.orchidculture.com/COD/FREE/index.html#FS1
- Rein
Rein

Innlegg kirsitn » 07 Okt 2008, 18:46

Jeg sa ikke at det skulle være enkelt! :lol:

Takker for svaret, der var det i alle fall en presis angivelse av lysnivået - så var det bare å regne det om til måleenheten som blir oppgitt av lysmåleren min... :? Kan jo håpe på at det er lux, for i så fall kan google gjøre jobben for meg. :D
kirsitn

Innlegg Rein » 07 Okt 2008, 20:14

Convert ( http://joshmadison.com/article/download-convert-for-windows/ ) er et søtt lite program som regner om nesten alt du kan tenke deg av rare måleenheter, som f.eks. fra f.c. til lux.
- Rein
Rein

Innlegg oddvar » 08 Okt 2008, 21:49

Hei Kirstin og alle Dere andre!!
Jeg kan ta for meg noen av problembarna i dag og så for en se hva andre finner ut om de resterende,selv beskriver jeg egne erfaringer og kan hende henvisninger til literaturen.Som Kirstin sier er det ikke altid at det står samme kultur for en og samme plante i forskjellige media.
Da begunner jeg med Epidendrum radicane (den du lurt på hva heter),hos meg opptrer den som "ugress" og ble plantet på bakken inntil en vegg kledd med netting inne i drivhuset for 6 år siden,idag er vel hovedbulben på halvannen meter med mange forgrennger hvor det vokser ut nye forgreninger (keikier) med røtter oppover bulbene og i toppenkommer de røde blomstene en for en så selve blomsterstengelen kan bli innpå halvmeteren før den går inn i vinterhvilen.Hos megvarierer nattetemperaturen i vekstsesongen fra 16 til 24 grader mens dagtemperaturen kan svinge fra 18 til 45 grader,under hvileperioden oktober til begynnelsen av mars kan nattetemperaturen komme ned i 10 grader men gjennomsnittet er nok 13 grader,dagene kan komme opp i 18 grader men ligger mer på 14 og under kalde vinterdager kansje helt ned i 6 grader men det er kunn en og to dager om gangen så plantene blir ikke påviket av så lav temperatur.Egentlig så har den det ganske skyggefult hele året ,i vinterhalvåret er det lys fra 400 watts vekstlys fra 11 til 12 timer daglengde men denne planten stå i skyggen fra alle de andre plantene så det er ikke mye lys den har.
Lepanthes calodictyon er beskrevet som inter/warm og jeg har prøvt den som kaldgroende i ren uvitenhet.Den første Lepanthes c. ble annskafett fra samme produsent under en Orkideutstilling i London isammen med mange adre kaldtgroende miniatyrorkideer.Den ble montert på kork isammen med noen andre kalde og dyrket etter kaldtgroendes kultur,den hadde en utrolig overlevelsetrang og etter en veksperiode ute om sommeren var den helt borte bare en liten mosedott i sprekken den var montert utroligt nok etter et par uker under lys så kom de først bladene igjenn men det holdt i to år.Så nå har den nyannskafelsen fra Colombia fått en varm og lysrik tilværelse i planterommet i kjelleren hvor den får 12 timer lys og dagtemperatur opp mot 30 grader,natta går ned i 18 grader og her stortrives den har allerede kommet med 5 nye blader og har blitt dobbel så stor.
Masdevalliaene du nevner er alle kaldtgroende og alle er spesielle på sin måte,først M.caesia som er den eneste som har hengende vekst dvs.alt vokser nedover bladene og blomsten peker rett ned.Selv dyrker jeg den i ampel med ekstra drenering og i skygge.Det største problemet med Masdevallia/Dracula er perioden mors/april når de begynner å skyte og dagtemperaturen går opp mot 35 på solrike dager i drivhuset.Alle de nye skuddene klarer ikke den høye temperaturen og rett ogslett rottner samtidig så er det for kaldt til å henge dem ut men somregel lager de nye skudd når de har tilvendt seg utelivet i mai.Jeg henger dem ut så snart trærene har fått løv som kan skygge for dem altså i mai og der blir de hengende like så lenge som Fuksiaene henger ute (til første varslet frostnatt) inne i drivhuset henger jeg dem så lav som mulig (altid kaldest på gulvet) uavhegig av lyskildene som er 11 - 12 timer vinterstid.M.caesia blomstrer utpå nyåret her hos meg,men desvarre klarer ikke disse planten så mange dager inne i stuevinduet før de bare tørker inn og dør så skal jeg nyte den så må jeg ta kaffekoppen med meg i drivhuset.M.ignea og M.veitchiana er begge terretiske (som er uvanlig for denne slekte) men jeg dyrker også disse i ampler med isopor som drenering og spagnum som medium.Begge er kaldtgroende (veitchiana finner en i Machu Picchu) og får samme kultur som foregående og de pleier å blomstre tidelig på høsten etter endt vekst.
Encycliaen du etterlyser navnet på kan være vis blomsten blir orange på fargen så er det den primærhybriden E.fragens x vitellina og den blir dyket under samme forhold som Epidendrum radican men med mere lys (nærmere lyskilden) og mruker å blomstre tidelig på våren etter vinterhvilen.
Oddvar
mvh Oddvar
oddvar

Innlegg kirsitn » 08 Okt 2008, 22:53

Rein skrev:Convert ( http://joshmadison.com/article/download-convert-for-windows/ ) er et søtt lite program som regner om nesten alt du kan tenke deg av rare måleenheter, som f.eks. fra f.c. til lux.

Ser ut til at google gjør jobben for meg når det gjelder footcandles og lux. Det eneste problemet er at planten ifølge dyrkingsanvisninga skal ha så kraftig lys at det er utenfor det som lysmåleren min kan måle - og laaaaaangt utenfor det som jeg kan tilby med lysrør i stua... :? Kanskje ikke så rart at den sturer? :roll:
kirsitn

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest