Skadedyr i orkideene mine!

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Skadedyr i orkideene mine!

Innlegg Marcheline » 14 Sep 2008, 12:10

Hjelp.. alle orkideene mine har bitte bitte små hvite dyr i barken sin. Ser det når jeg vanner for da flyter de opp.

Hva er dette og er det noe jeg kan gjøre med det? Syntes det er fryktelig ekkelt og frykter for at det er noe som skal ta livet av de flotte Phals. mine.
Marcheline

Re: Skadedyr i orkideene mine!

Innlegg kirsitn » 14 Sep 2008, 16:11

Hvis de holder seg nede i barken, så er det kanskje spretthaler. I så fall er det ingen grunn til panikk - de skader såvidt jeg vet ikke plantene, men kan kanskje være et tegn på at komposten holder på å bli nedbrutt eller er for fuktig?
kirsitn

Innlegg Marcheline » 14 Sep 2008, 23:54

Tusen takk for svar :D

Ja, det ser ut til at de kun er i barken. Det er bare et par uker siden jeg byttet kompost(og jeg vasket pottene med Zalo før de ble brukt igjen.
Marcheline

Innlegg liten blome » 18 Sep 2008, 13:50

Jeg har vasket mine i grønnsåpevann etter en stund dynking i rent vann.
Det har fjernet de små krypene fra mine planter, og plantene tåler såpen helt fint!
liten blome

Innlegg Marcheline » 18 Okt 2008, 14:10

Tror jeg skal prøve det, selv om det ser ut til at de ikke gjør noe skade så syntes jeg de er litt ekle disse små krypene.
Marcheline

Innlegg hepatica » 08 Mai 2010, 22:28

Har hatt og har fortsatt slike bittesmå dyr i mine orkidepotter,men de komer ikke opp,blir ikke annent enn det er er og skader ikke plantene.Tror det er mer småkryp i blomsterjorda rundt om i huset,enn hva vi vet om.............Uten noen grunn til panikk av den grunn.det er jo massevis av dyr i blomsterbedene ute,så hvorfor skulle den jorda inne være noe untak?
Alle dyr er ikke skadedyr.Tror heler de er der som en naturlig del,-for å bryte barken ned til jord....
hepatica

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest