Mer alkalisk vann i Oslo - problem for orkideer?

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Mer alkalisk vann i Oslo - problem for orkideer?

Innlegg kirsitn » 07 Sep 2008, 22:31

Oslo har fått nytt og visstnok bedre vannbehandlingsanlegg. Dette medfører vann med høyere pH og høyere innhold av kalsium enn tidligere. Er pH på rundt 8 og hardhet på rundt 3 dH et problem for orkideer, eller kan jeg fortsette å bruke springvannet uten bekymring?

Flere resultater av vanntester her:
http://www.vann-og-avlopsetaten.oslo.ko ... ryID=29215
kirsitn

Re: Mer alkalisk vann i Oslo - problem for orkideer?

Innlegg cattleya » 08 Sep 2008, 12:10

Hei!

Så vidt jeg vet har aldri vannet i Oslo med pH rundt 7.5+ skapt problemer for de av medlemmene som bor i Oslo.
Jeg ser heller et problem i framtiden da vannet i Oslo skal opp på EU-normen som er rundt pH 9.0!!!

Noen råd:
Vann alltid eller av og til med oppsamlet regnvann.
Eller
Tapp springvann i kar som du lar stå i noen dager. Da vil kalk/metaller synke til bunns eller feste seg på karets vegger,
og du får et mer orkidetilpasset vann!
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Innlegg kirsitn » 08 Sep 2008, 13:21

cattleya skrev:Så vidt jeg vet har aldri vannet i Oslo med pH rundt 7.5+ skapt problemer for de av medlemmene som bor i Oslo.
Jeg ser heller et problem i framtiden da vannet i Oslo skal opp på EU-normen som er rundt pH 9.0!!!

pH 9?! Stod dette på sida jeg lenket til? Det blir jo i så fall et skikkelig slit for alle som har akvarium... Tidligere har jeg kunnet bruke springvannet direkte ved vannbytte, men det er ikke mange fisker som tåler så høy pH, gitt. :?
Og for å være helt ærlig, så synes jeg faktisk at vannet smakte bedre før de satte opp pHen, så jeg vil ikke tenke på hva vannet kommer til å smake hvis det skal bli enda mer basisk. Vann med kalk smaker ikke godt - det smaker like dødt som flaskevannet i sydligere strøk. :(
kirsitn

Innlegg cattleya » 08 Sep 2008, 14:05

Har de satt opp pH-en? Så vidt jeg vet har alttid drikkevannet i Oslo ligget over pH 7.0.
Selv så har jeg borrevann i Ski og der ligger pH-en på ca 7.6.
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Innlegg kirsitn » 08 Sep 2008, 15:15

Tidligere var vannet lett surt (pH rundt 6.5) - nå ligger det definitivt over 7 (klar blå farge på pH-testen min, mot tidligere grønn farge).
kirsitn

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest